Conflicte laboral

La vaga d’Iberia afectarà 45.641 passatgers i es cancel·laran 444 vols

L’aturada de quatre dies en els serveis de terra de l’aerolínia s’ha iniciat aquesta matinada després de l’últim intent fallit d’arribar a un acord entre la companyia i les centrals sindicals

La vaga d’Iberia afectarà 45.641 passatgers i es cancel·laran 444 vols

ROSA MARÍA SÁNCHEZ

3
Es llegeix en minuts
Rosa María Sánchez

La vaga de quatre dies en l’assistència a terra (handling) d’Iberia va començar la matinada passada i s’allargarà fins al 8 de gener davant la falta d’acord entre la companyia i els sindicats (CCOO, UGT, USO i Comité Intercentros) sobre la prestació d’aquests serveis aeroportuaris als passatgers, en les reunions mantingudes dimecres i ahir al matí. De fet, el primer dels 444 vols cancel·lats correspon a un entre Madrid i Las Palmas de Gran Canaria que havia de sortir de Barajas ahir a les 20.15 hores.

Així, després de la reunió mantinguda ahir, en la qual van participar el mateix president d’Iberia, Fernando Candela, els representants sindicals van decidir tirar endavant amb la convocatòria de vaga, a la qual estan convocats al voltant de 8.000 treballadors que presten assistència aeroportuària a Iberia Airport Service (la filial per als serveis de terra). L’objectiu és pressionar perquè Iberia mantingui la prestació de handling per als seus propis vols (autohandling) als vuit aeroports en els quals la companyia no ha aconseguit guanyar el concurs convocat per AENA per a l’exercici centralitzat d’aquests serveis.

Els sindicats rebutgen que els treballadors de handling d’Iberia siguin subrogats per alguna de les altres quatre companyies que sí que van guanyar el concurs oficial per prestar els serveis de terra en aquests vuit aeroports (Barcelona, Palma, Màlaga, Alacant, Gran Canària, Tenerife Sud, Eivissa i Bilbao). Iberia, per la seva banda, insisteix que no hi ha res a témer, ja que "tots els llocs de treball, condicions salarials i beneficis socials estan garantits de per vida segons el V Conveni del Sector, fins i tot en els processos de subrogació".

La convocatòria de la protesta –el 29 de desembre– ja va obligar la companyia a cancel·lar 444 vols, cosa que ha afectat 45.641 passatgers. La companyia assegura que ja s’ha donat solució a gairebé el 92% d’aquests viatgers (al 80,2% els ha recol·locat en altres vols i al 10,7% els ha tornat els diners). La resta de passatgers corresponen, segons l’aerolínia, a viatgers que no han respost als missatges enviats a través del servei Iberia connecta o que no han establert contacte per sol·licitar cap canvi o devolució.

En tot cas, la companyia remarca que els clients encara poden sol·licitar canvis a través de la pàgina web d’Iberia, de les agències de viatge, o del centre d’atenció al client, que hauria reforçat el seu personal.

Del total de vols cancel·lats, 50 corresponen a la ruta entre Madrid i Barcelona (en un dels dos sentits) i 34, a connexions amb Palma. Un total de 16 cancel·lacions afecten l’aeroport de Santiago de Compostel·la; 16 més, el de la Corunya i també 16 el de Sevilla i el de València. 14 cancel·lacions més afecten l’aeroport de Menorca; la mateixa xifra que el d’Avilés i el de Vigo. Els aeroports d’Eivissa, Las Palmas i Màlaga estan afectats per 12 cancel·lacions de vols en cadascun dels casos. Al de Tenerife i al d’Alacant hi haurà 8 cancel·lacions en cada cas.

Els aeroports espanyols de Bilbao, Sant Sebastià, Pamplona, Jerez, Almeria i Granada també es veuran afectats per les cancel·lacions de vols per la vaga. A Europa, els vols cancel·lats afecten els aeroports de Porto, Lisboa, Düsseldorf, Munic, Roma, Venècia, Milà, Bolonya, París, Niça, Marsella, Brussel·les i Londres, entre d’altres.

Operacions de llarg radi

Per filials d’Iberia, els 444 vols estan repartits en les tres principals marques de l’empresa a Espanya: 270 corresponen a Iberia, 64 a Iberia Express i 110 a Air Nostrum. En el cas de la primera, els vols cancel·lats són el 24% de les 1.106 operacions que tenia programades Iberia per al període de vaga.

L’empresa operarà 836 vols en aquells quatre dies. Entre aquests vols, es mantenen gairebé totes operacions de llarg radi (incloent-hi els de Level). De les 270 cancel·lacions, el 51% seran vols domèstics i el 49% vols europeus.

Notícies relacionades

El conflicte té el seu origen en el setembre passat, quan Iberia va perdre un concurs per gestionar el handling als aeroports de Barcelona, Palma, Màlaga, Alacant, Gran Canària, Tenerife Sud, Eivissa i Bilbao. És a dir, els més rellevants d’Espanya, tret del de Madrid. Aena, va decidir atorgar la concessió a Aviapartner, Groundforce, Menzies i Swisport. Aquestes companyies adjudicatàries s’havien de subrogar la plantilla actual dels serveis de handling, uns 11.290 empleats.

Els sindicats no volen aquesta subrogació perquè suposa sortir del paraigua d’Iberia. Així, reclama a Iberia que faci autohandling (que gestioni els seus propis vols) per a totes les empreses del grup IAG (al qual pertany juntament amb British Airways, Vueling i Level).