Tres de cada quatre empreses no troben el perfil que necessiten

Els problemes de reclutament s’han incrementat tres punts respecte a l’any anterior, segons un estudi de Randstad i la CEOE

Tres de cada quatre empreses no troben el perfil que necessiten

Gabriel Ubieto

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’escassetat de professionals degudament qualificats s’aguditza al mercat laboral espanyol. Un problema habitual des de fa anys en altres economies europees i que va agafant rellevància a Espanya, malgrat les seves persistentment altes taxes d’atur. El 75% de les empreses, és a dir, tres de cada quatre, pateixen o directament no troben el perfil que necessiten per ingressar a les seves plantilles. Així ho constata l’informe anual de tendències de recursos humans elaborat conjuntament entre Randstad i la gran patronal CEOE, que detecta un increment de tres punts respecte a l’any anterior quant a problemes de reclutament.

La falta de professionals és un clamor sectorialment estès entre les empreses espanyoles, des de perfils poc qualificats (com cambrers) fins a altament formats (com analistes de ciberseguretat). No obstant, no existeixen xifres fiables per mesurar-ho. "Aquest problema s’ha anat estenent i no només afecta el perfil més especialitzat. Les seves causes són variades, des de barreres econòmiques i culturals a la mobilitat geogràfica fins a deficiències en la informació de la disponibilitat de llocs de treball", escriu aquesta setmana l’economista sènior de CaixaBank Research Josep Mestres Domènech.

Les estadístiques oficials de l’INE limiten les vacants disponibles a Espanya a unes 150.000, una proporció substancialment menor a l’habitual en la resta d’Europa i que dista del problema generalitzat que assenyala l’informe de Randstad i la CEOE. A la presentació d’ahir va assistir el director de l’oficina de l’Organització Internacional del Treball (OIT), Félix Peinado, que va avalar les dades de l’informe. "La situació d’Espanya és totalment semblant a la que està vivint el món", va coincidir.

Més empreses a les quals els costa trobar gent i més dificultats per a aquelles a les quals ja els costava. Així ho assenyala l’informe, segons el qual la meitat dels directius entrevistats considera que aquest 2024 serà més difícil cobrir una vacant del que ho va ser el 2023. L’estudi no detalla a quins sectors concrets escasseja aquesta mà d’obra.

"Les empreses necessiten persones i els fa falta gent", va resumir el president de la CEOE, Antonio Garamendi, durant la presentació de l’estudi. Les dades d’aquest, elaborat partint d’enquestes a 300 empreses que operen en territori espanyol, revelen una "escassetat genuïna" de professionals. I això en un país amb 2,7 milions de persones apuntades a l’atur (la taxa més alta de tota la UE).

Però, ¿per què costa omplir vacants si hi ha tanta gent disponible per treballar? Les respostes a aquesta pregunta són variades. La versió de la patronal és que no és que no hi hagi gent per treballar, sinó que l’oferta no casa amb la demanda. És a dir, no és una qüestió merament de sou, sinó que les empreses es queixen que les aptituds dels treballadors disponibles no encaixen amb el que elles necessiten.

Males condicions laborals

Des del Ministeri de Treball i els sindicats apunten que la causa de la falta de candidats per a determinades ofertes laborals és que les condicions d’aquestes són dolentes (o bé paguen poc o bé els horaris són complicats). Però no és aquesta la versió que donen les empreses, que minimitzen la qüestió salarial. Només el 31% de les enquestades assenyala uns sous "poc competitius" com el motiu pel qual els costa trobar gent. Més del doble, el 75%, afirmen que el problema és que no hi ha al mercat els treballadors degudament formats i amb habilitats per a la comesa que els caps pretenen encomanar-los.

En conseqüència, les receptes que estan aplicant les empreses per pal·liar aquesta falta de perfils i competir amb els seus rivals per captar els pocs empleats que els encaixen no van per la via d’apujar salaris. El 46% dels directius entrevistats per Randstad afirmen cultivar el que bategen com a "marca ocupadora", és a dir, reforçar la imatge que la seva empresa és un lloc atractiu on treballar. Mentre que només el 32% opta per augmentar els salaris per incentivar la gent a acceptar les seves ofertes.

Notícies relacionades

El 2023 va ser l’any de la irrupció de l’assistent digital Chat GPT, que ha intensificat el debat sobre quins impactes tindrà l’adopció de la intel·ligència artificial en les empreses en termes d’ocupació. Preguntades per Randstad, el 46% de les 300 empreses enquestades reconeixen utilitzar ja IA en algun dels seus processos productius.

A Randstad assenyalen que en el 90% dels casos no hi ha hagut efecte, mentre que en el 8% l’impacte va ser positiu i només en el 2% es van produir reduccions de plantilla associades amb la IA.