El turisme preveu el 2024 un PIB rècord de 200.000 milions
El sector es confirma com a puntal del creixement a Espanya al concentrar el 70% de la pujada del conjunt de l’economia el 2023
Després de l’enfonsament total durant la pandèmia, el sector encadena ara rècord rere rècord de negoci i d’ocupació, i anticipa que aquest any l’expansió continuarà endavant. El PIB turístic va escalar l’any passat fins a un màxim històric de gairebé 186.600 milions d’euros, amb un fortíssim increment del 18,6% en relació amb el 2019 precovid i elevant la seva aportació al conjunt del PIB nacional fins a un nou rècord del 12,8% del total, segons l’estimació d’Exceltur, el lobby que agrupa una trentena de les empreses turístiques més grans del país (entre d’altres, Meliá, NH, Iberia, Globalia, Riu i Amadeus).
"El 2024 es batran els rècords de valor econòmic que hagi tingut abans el turisme", augura el vicepresident executiu d’Exceltur, José Luis Zoreda, que anticipa un primer trimestre de l’any extraordinari per la desviació massiva de turistes des de països del nord de l’Àfrica a les Canàries per la guerra al Pròxim Orient i per la data primerenca en què se celebra aquest any la Setmana Santa.
Les previsions que anticipa l’associació empresarial contemplen que l’aportació del sector al PIB superarà el 2024 per primera vegada en la seva història la cota dels 200.000 milions d’euros (202.651 milions, en concret), amb una alça del 8,6% en relació amb l’any passat i concentrant un nou pic del 13,4% del PIB nacional.
L’any passat, el sector turístic va concentrar més d’un 70% de tot l’alça del conjunt de l’economia (amb un augment del 2,4% del PIB previst) i durant aquest any serà responsable de més d’un 40% del creixement esperat, segons l’organització empresarial.
L’activitat turística l’any passat va estar marcada per l’auge de la demanda dels viatgers estrangers i nacionals i també per la forta pujada de les tarifes. No obstant, en el conjunt de l’any el creixement de l’activitat ha sigut més gran que l’impacte que té la inflació del sector. De fet, descomptant l’efecte de l’augment dels preus, el PIB del sector dispara el seu valor econòmic un 13% en termes reals. I sense l’impacte de la pujada de tarifes, el PIB turístic s’espera que sigui un 4,6% superior aquest any.
Vendes a l’alça
Les empreses turístiques confirmen importants augments de les seves vendes gràcies al repunt d’activitat i a la pujada dels preus, que situa la facturació molt per sobre dels nivells del 2019 en gairebé tots els subsectors (+20,3% en allotjament, +16,9% en transport, +17,9% en instal·lacions d’oci complementari, +13% en agències de viatges i +7% en vehicles de lloguer).
Notícies relacionadesPer al lobby turístic la pujada de preus respon a la fortalesa creixent de la demanda, a la necessitat de respondre a l’encariment dels costos per la inflació que suporten les companyies i també que ara s’estan comercialitzant productes de més qualitat i de més valor afegit després de forts inversions per reposicionar-los en gammes superiors, mentre que les companyies també necessiten atendre el pagament de l’endeutament acumulat durant la pandèmia.
Però les grans empreses no amaguen els seus temors de morir d’èxit i reclamen obrir una reflexió per contenir el rebuig cap a moltes destinacions que estan a punt de la saturació. "S’ha d’actuar amb prudència, perquè aquests creixements no són sostenibles. Hem de ponderar si aquestes intensitats de creixement són viables i, sobretot, si són desitjables des del punt de vista social", adverteix Zoreda. "S’ha de gestionar l’èxit per ser socialment sostenibles", en un moment en què en algunes zones es viuen episodis de massificació. Exceltur reclama posar en el centre de les actuacions del sector el públic intern: el client espanyol i els seus propis empleats. I ha començat a dissenyar un projecte amb el qual busca implicar tot el sector i totes les administracions per garantir que el turisme no suposi un cop per a la població resident, i que es convertirà en el centre temàtic del gran fòrum biennal que l’associació organitza en la vigília de la Fira Internacional de Turisme (Fitur), que se celebra la setmana que ve a Madrid.