Maneres d’evitar la pèrdua d’aliments a les botigues
En la cadena de distribució es malgasta el 25% dels aliments que es comercialitzen. Els descomptes en productes a punt de caducar i les donacions són estratègies contra el malbaratament.
En la cadena de distribució es malgasten el 25% dels aliments que es comercialitzen. Perquè han caducat, perquè no s’han venut o simplement per algun error d’estoc. Per explicar com evitar aquest malbaratament, EL PERIÓDICO ha visitat un dels establiments de la firma Ametller Origen a Barcelona. La seva tasca ha sigut distingida, a més, amb el premi Paco Muñoz contra el malbaratament alimentari de Mercabarna, un dels pocs guardons en aquest àmbit.
Que no es malgasti ni una patata, ni una crema refrigerada, ni una bossa d’enciam... Aquesta és la filosofia que ha convertit la catalana Ametller Origen en exemple de bones pràctiques contra el malbaratament alimentari. "Treballem en col·laboració amb entitats implicades contra el malbaratament, des del camp fins al lineal de la botiga", assenyala Marta Angerri, directora de Finançament Europeu, Assumptes Públics i RSC d’aquesta companyia.
"A la mateixa finca"
La singularitat d’Ametller davant les iniciatives que impulsen altres distribuïdores és que "aquí ja es comença a la mateixa finca de cultiu", detalla Angerri. En aquest cas, l’empresa treballa amb la Fundació Espigoladors, a la qual l’any passat es van entregar més de 16 tones de fruites i verdures, l’equivalent a una reducció d’unes 40,4 tones de CO2.
Ametller, que compta amb una xarxa de 140 botigues, també té camps de la seva propietat, dos restaurants i elabora plats preparats (gaspatxos, cremes de verdures i postres làcties). "Els excedents de l’obrador d’Olèrdola es donen a entitats socials", continua explicant Angerri. El 2022, per aquest concepte es van cedir, per exemple, més de 70.400 quilos de productes, amb una reducció estimada d’emissions de CO2 equivalent a 176,1 tones.
El procés es completa a les botigues. "Una de les accions que funcionen millor són els descomptes del 25% en els productes que tenen una data de caducitat pròxima", relata la directiva d’Ametller. El 2022 es van vendre 281.964,20 quilos d’aquests productes frescos a punt de caducar, valorats en gairebé 3,4 milions d’euros. "Cada matí, a primera hora, i a la tarda, també a primera hora, el personal repassa els productes i els porta a una nevera que ja està identificada com de caducitat pròxima", indica. Els clients ja saben que han de consumir-los ràpid.
Notícies relacionadesAl voltant de les set de la tarda, també es preparen paquets que es distribueixen a través de l’aplicació Too Good to Go. "Des del 2020, quan va començar l’acord amb ells, hem elaborat 778.000 paquets i amb això hem evitat l’emissió de gairebé dos milions de quilos de CO2", destaca Angerri. Ametller és, de llarg, el primer comerç detallista d’aquesta popular app.
"A més a més, i no menys important, també entreguem aliments frescos i refrigerats a diferents entitats socials com Càritas, la Creu Roja, Cuina Altem o el Banc d’Aliments; solen ser oenagés del mateix barri en el qual es troben les botigues", remarca.
- Club d’Estil de EL PERIÓDICO 10 trucs infal·libles de la guru de l’ordre Alicia Iglesias per triomfar amb el canvi d’armari
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Bakú aconsegueix 300.000 milions a l’any per als països del sud global
- Gavi, un any després
- El Barça acaba trasbalsat