La CE veu problemes de competència en la compra d’Air Europa per IAG
Brussel·les té fins al pròxim 7 de juny per decidir sobre el pla del grup d’Iberia

La Comissió Europea va obrir ahir una investigació exhaustiva sobre l’operació d’adquisició d’Air Europa per part del grup d’Iberia, notificada a finals de l’any passat. Després d’haver fet un examen preliminar, Brussel·les té dubtes que l’operació "disminueixi la competència" en el mercat dels serveis de transport aeri de passatgers en diverses rutes nacionals de curta distància, així com en rutes de llarga distància dins i fora d’Espanya.
"IAG i Air Europa són companyies aèries líders a Espanya i proveïdors clau de connectivitat dins del país i amb la resta d’Europa i Amèrica Llatina. Amb la nostra investigació exhaustiva, volem assegurar-nos que l’operació no afecti negativament els preus o la qualitat dels serveis de transport aeri de passatgers", va explicar la vicepresidenta executiva i comissària de Competència, Margrethe Vestager.
Les reserves de la Comissió Europea es refereixen a rutes nacionals espanyoles, sobretot aquelles en què el tren d’alta velocitat no ofereix una alternativa, en les connexions entre l’Espanya peninsular i les illes Balears i Canàries. Els serveis de la competència també veuen problemes de competència en la ruta de curta distància entre Madrid i algunes de les principals ciutats de l’espai econòmic europeu, així com les que connecten Madrid amb Israel, el Marroc, el Regne Unit i Suïssa, en les quals les dues companyies ofereixen una connexió directa. Finalment, també generen reticències algunes rutes de llarga distància entre la capital espanyola i Amèrica del Nord i Amèrica del Sud en les quals les dues aerolínies ofereixen una connexió directa i només hi ha pocs rivals capaços d’oferir rutes sense escales.
Elements a examen
Durant aquest examen, els experts comunitaris avaluaran si la sòlida cartera de franges horàries (slots) de les dues aerolínies, en particular a l’aeroport de Madrid-Barajas, podria dificultar la prestació de serveis aeris per altres companyies aèries. La Comissió també avaluarà els efectes probables de l’operació en les connexions indirectes.
Finalment, l’anàlisi examinarà els efectes probables de l’operació en les rutes en les quals altres companyies aèries depenen de l’accés a la xarxa nacional i de curta distància de les parts per a les seves pròpies operacions, cosa que podria afectar els seus serveis a destinacions internacionals també explotades per IAG.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Aldarull Un grup causa aldarulls en un tren obligant a intervenir la maquinista
- Negociacions El PSOE i Junts es reuneixen abans del debat de la qüestió de confiança
- Un 93% dels trens de la Cerdanya incompleix l'horari
- CARDIOLOGIA ¿Què són i com evitar els greixos trans, que augmenten el risc de mort un 34%?
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet