Consum investiga si els súpers apliquen la rebaixa de l’IVA en aliments

El ministeri demana que les cadenes acreditin que la pujada de preus de l’oli d’oliva no va suposar més marges de benefici

Consum investiga si els súpers apliquen la rebaixa de l’IVA en aliments
1
Es llegeix en minuts
María G. San Narciso

El Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 ha demanat informació a les principals cadenes de mercats i supermercats d’Espanya per investigar si estan traslladant bé als consumidors la baixada de l’IVA a determinats aliments, com l’oli d’oliva o les fruites i verdures. Aquesta reducció va ser una les mesures aprovades pel Govern central en el marc de l’escut social per fer front a l’alça dels preus provocada per la invasió russa a Ucraïna.

L’inici d’aquesta investigació té el seu origen en la recepció per part de la Sotsdirecció General d’Inspecció i Procediment Sancionador, pertanyent a la Direcció General de Consum, de diverses denúncies d’associacions de consumidors i usuaris, com Facua. En aquestes, els traslladaven informació sobre possibles increments en els marges de beneficis dins de la distribució minorista l’últim any, principalment en aliments com les fruites i verdures o l’oli d’oliva.

Notícies relacionades

Increments des del 2013

A finals de desembre, Facua-Consumidors en Acció publicava el seguiment d’aquest mes sobre l’evolució de gairebé un miler de preus d’aliments afectats per la rebaixa de l’IVA a vuit grans cadenes: Alcampo, Aldi, Carrefour, Dia, Eroski, Lidl, Hipercor i Mercadona. El 53% dels preus analitzats havien pujat respecte al que tenien a principis d’any una vegada aplicada la baixada de l’impost. En un comunicat, explicaven que aquests preus s’havien anat incrementant des del gener del 2013.