Consum investiga si els súpers apliquen la rebaixa de l’IVA en aliments
El ministeri demana que les cadenes acreditin que la pujada de preus de l’oli d’oliva no va suposar més marges de benefici
El Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 ha demanat informació a les principals cadenes de mercats i supermercats d’Espanya per investigar si estan traslladant bé als consumidors la baixada de l’IVA a determinats aliments, com l’oli d’oliva o les fruites i verdures. Aquesta reducció va ser una les mesures aprovades pel Govern central en el marc de l’escut social per fer front a l’alça dels preus provocada per la invasió russa a Ucraïna.
L’inici d’aquesta investigació té el seu origen en la recepció per part de la Sotsdirecció General d’Inspecció i Procediment Sancionador, pertanyent a la Direcció General de Consum, de diverses denúncies d’associacions de consumidors i usuaris, com Facua. En aquestes, els traslladaven informació sobre possibles increments en els marges de beneficis dins de la distribució minorista l’últim any, principalment en aliments com les fruites i verdures o l’oli d’oliva.
Notícies relacionadesIncrements des del 2013
A finals de desembre, Facua-Consumidors en Acció publicava el seguiment d’aquest mes sobre l’evolució de gairebé un miler de preus d’aliments afectats per la rebaixa de l’IVA a vuit grans cadenes: Alcampo, Aldi, Carrefour, Dia, Eroski, Lidl, Hipercor i Mercadona. El 53% dels preus analitzats havien pujat respecte al que tenien a principis d’any una vegada aplicada la baixada de l’impost. En un comunicat, explicaven que aquests preus s’havien anat incrementant des del gener del 2013.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia