Els beneficis de Mercadona creixen el 40% i arriben fins als 1.009 milions

La cadena de supermercats de la família Roig aconsegueix el 2023 unes vendes històriques de 35.527 milions d’euros, un 15% més que l’any anterior

Els beneficis de Mercadona creixen el 40% i arriben fins als 1.009 milions

josé luis zaragozá

3
Es llegeix en minuts
JOSÉ LUIS ZARAGOZÁ

El president de Mercadona, Juan Roig, va anunciar ahir uns resultats històrics per a la companyia líder a Espanya en el sector de la distribució comercial. La firma valenciana va aconseguir una xifra de negoci de 35.527 milions d’euros durant el 2023, cosa que suposa un augment del 15% respecte a l’exercici anterior. Els beneficis es van situar en els 1.009 milions, amb una alça del 40%. Així mateix, va comunicar que la cadena invertirà 5.000 milions en els pròxims cinc anys.

Roig va presentar els resultats assistit per primera vegada d’Hortensia Herrero, la seva dona i vicepresidenta de la cadena, i de la seva filla Carolina Roig, responsable d’anàlisi de mercat. L’empresari va assegurar que la firma va tenir un exercici que va anar "molt bé". El principal mandatari de Mercadona, empresa que supera els 100.000 treballadors en plantilla després de crear 5.000 llocs de treball a Espanya i Portugal el 2023, va destacar també l’increment del negoci enmig d’un procés d’inflació, de pujada de costos i de tensions en el subministrament de matèries primeres a tot Europa. Roig va recordar que des del 2016 la firma va invertir 10.000 milions en la seva xarxa comercial, la logística i el procés de digitalització.

Va afirmar, a més, que, des del 2016, la firma ha pres "decisions impopulars i molestes". Ha canviat "400 botigues, cosa que al client li va malament". O ha tancat "300 establiments, perquè són petits o tenen mala accessibilitat amb cotxe o no s’hi poden posar les noves seccions". Respecte al procés de digitalització, que dirigeix la seva filla Juana i representa només el 2% de les vendes, va afirmar que tenen "clar" que "cadascú carregui el seu mort. Cada magatzem, cada rusc ha de ser rendible". En relació amb això, va afegir que la cadena ja té 6.800 treballadors a Mercadona online, cosa que implica duplicar la plantilla respecte a fa un lustre. El nombre de botigues és de 1.681.

L’empresari també es va referir al procés d’expansió de la companyia. Així, va precisar que a Portugal Mercadona ha invertit 900 milions entre el 2016 i el 2023, té 49 magatzems, ha obert 10 botigues el 2023 i té dos blocs logístics. Per primera vegada en quatre anys de presència al país no ha perdut diners i el 2024 preveu guanyar-ne per primera vegada.

Recentment, Mercadona i el seu comitè d’empresa (UGT, CCOO i Sindicat Independent) van firmar el nou conveni col·lectiu. Aquest pacte laboral, que tindrà una durada fins a finals del 2028, contempla que l’increment del salari base es vinculi a l’índex de preus de consum (IPC) fins a un 2,5% i en cas de ser superior, la companyia completarà aquest augment fins a un màxim del 6%, percentatge vinculat als objectius del benefici de l’empresa. Aquest any té previst repartir més resultats entre la seva plantilla després dels guanys aconseguits el 2023. La direcció ha decidit repartir mitja prima addicional (al març), que s’uneix a la prima per objectius que tradicionalment reparteix cada any. Així, la companyia distribuirà 600 milions d’euros amb la seva plantilla, un 50% més que l’any passat, en el qual la quantitat repartida va ser de 405 milions d’euros.

Notícies relacionades

"Suc de taronja a l’estiu"

El malestar al camp també va estar present ahir. Sobretot, perquè un dels factors que més molesta els agricultors és la diferència entre el preu al qual es compra el producte al camp i al qual es ven al supermercat. Roig va assegurar comprendre aquest malestar: "El que jo dic és que quan un compra un cotxe, no pregunta el preu del ferro, perquè aquest ferro es transforma en un cotxe: quan una síndria és al camp, no és la mateixa síndria [que arriba al supermercat]". En relació amb la queixa de comprar a fora part del que ven a Espanya o Portugal, va afirmar: "Volem comprar on estem venent, primer perquè socialment és molt més responsable; segon, perquè és més barat". El problema és la disponibilitat de producte, que ha exemplificat amb la taronja: "Si els consumidors volem prendre suc de taronja a l’estiu, o el portem de fora o no podrem prendre’l", segons informa Paula Clemente.