Alemanya resol amb la setmana de 35 hores les vagues de maquinistes
L’acord, que exclou retallades en els sous, s’aplicarà de manera gradual

La companyia alemanya de ferrocarrils, la Deutsche Bahn, va firmar la pau amb el sindicat dels maquinistes ferroviaris –GDL– amb un acord que implicarà la reducció de la seva jornada a 35 hores setmanals sense retallades en el sou. No serà de manera immediata, com pretenia el líder del GDL, el mediàtic Claus Weselski, sinó gradual, per arribar a aquest objectiu per al 2029. Però és per a les dues parts un compromís exitós. Posa fi a una campanya de vagues molestes per al ciutadà, ruïnosa per a la companyia i atemptatòria contra els propòsits del govern de primar l’ús del tren com a alternativa ecològica a l’automòbil.
"És un model innovador i modern que ens afavoreix a tots", va resumir el responsable de Recursos Humans de la DB, Martin Seiler, al presentar l’acord sorgit d’una llarga negociació i successives rondes mediadores. La penúltima oferta de la patronal se situava entorn de les 36 hores setmanals –davant les 38 hores actuals–, mentre que GDL havia convertit la xifra de les 35 hores en una espècie de senyal d’identitat. L’acord aconseguit per a un conveni per dos anys preveu un increment salarial de 420 euros mensuals –és a dir, 210 aquest any i la resta el següent– i una prima compensatòria de la inflació acumulada de 2.850 euros –així mateix repartida en dues tandes–. Però el realment innovador és la fórmula de les 35 hores setmanals, que inclou una certa flexibilitat. Ofereix al treballador l’opció de passar a les 35 hores sense rebaixar el seu sou o de treballar fins a 40 hores setmanals a canvi de cobrar més.
Crispació creixent
Notícies relacionadesAl marge dels estralls econòmics s’ha produït una crispació creixent de l’usuari. Els directes afectats pel malestar no són els maquinistes o els pilots, sinó els revisors o auxiliars de vol, en qui recauen les queixes o fins i tot agressivitat de certs passatgers.
El model de les 35 hores garanteix certa pau per a la DB, però no la lliura d’un altre tipus de malestar que és el derivat d’una impuntualitat que comença a ser endèmica. Només un de cada tres dels seus trens de llarg o mig recorregut van arribar el 2023 puntuals, segons dades reconegudes per l’empresa.
- Tribunals Qui és Inés Guardiola, l'advocada que ha aconseguit l'absolució de Dani Alves
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Reforma pendent El final del canvi d’hora apunta al 2026
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- El TSJC absol Alves d’agressió sexual a una jove al Sutton el 2022
- Ciclisme La Volta suspèn el final de l’etapa reina a Queralt i farà una etapa plana de 120 km amb final a Berga en el seu lloc
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Pla pilot El Govern concedirà beques de 500 euros al mes per estudiar Filologia Catalana i augmentar la xifra de professors
- Catalunya Media City Salvador Illa presenta el ‘hub’ audiovisual Catalunya Media City a les Tres Xemeneies
- Crisi transatlàntica ¿Per què el Vell Continent és tan important per als EUA? Desmuntant el mite de l’Europa parasitària de Trump