El sector ferroviari
Puente amenaça de denunciar Ouigo davant la CNMC per preus "deslleials"
El ministre de Transport augura una necessària pujada dels bitllets en l’alta velocitat perquè la situació actual de preus molt rebaixats és "insostenible" per a totes les companyies
«Corredors que eren rendibles comencen a no ser-ho i es troben en dificultats», alerta el ministre
El Govern central estudia fer un pas més en el seu xoc amb el grup francès Ouigo per la seva agressiva estratègia de rebaixa de preus als corredors de trens d’alta velocitat en els quals opera davant la companyia pública espanyola Renfe i davant Iryo (controlada per l’Estat italià, però participada també per empreses privades espanyoles). El ministre de Transports, Óscar Puente, ha estat denunciant amb insistència l’amenaça per a la sostenibilitat del sector i ahir va reconèixer que estudia denunciar la companyia francesa davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) per la seva política de baixos preus, que qualifica de "pràctiques profundament deslleials". "Protegint Renfe estic protegint tot el transport ferroviari", va sentenciar.
Des del Govern central es defensen les "coses bones" que ha portat la liberalització de gran part de les rutes de tren d’alta velocitat i l’entrada de competidors davant l’antic monopoli de Renfe, cosa que ha generat més oferta de trens i ha disparat el nombre de passatgers i també una rebaixa del preu dels bitllets. Però adverteix de les conseqüències de l’estratègia "deslleial" que se li atribueix a Ouigo, fins i tot acusant-lo de dúmping, una pràctica irregular de venda per sota dels costos operatius.
"Guerra des del primer dia"
"El que inicialment havia de ser una competència sana es va convertir en guerra des del primer dia, fonamentalment per la companyia francesa, que ha arrossegat els altres dos competidors", va explicar Puente en una entrevista amb Onda Cero. "Es tracta de competir. Però [Ouigo] ha reduït els preus a un nivell insostenible per a les tres companyies", va afegir. "Van entrar en corredors que eren altament rendibles i ara comencen a no ser-ho i es troben en dificultats".
El ministre va donar per segura una pujada de preus dels trens d’alta velocitat en el futur perquè l’actual nivell de caiguda de les tarifes és insostenible. "Apujar preus es produirà indefectiblement. Tret que la companyia francesa tingui la idea de perdre diners durant els 10 anys que té compromesos de presència a Espanya", va dir. "Haurà d’apujar els preus. És que no hi ha cap altra solució".
En les últimes setmanes, Puente ha arribat a assenyalar que Ouigo s’aprofita del suport financer de l’Estat francès –la companyia és propietat del grup públic SNCF– per tirar els preus per terra, i així rebentar el mercat mentre assumeix pèrdues milionàries. I també va criticar al grup francès les seves queixes pel cost de cànons que paga a Adif per l’ús de les vies d’alta velocitat i que ho vinculi amb la seva falta de rendibilitat, mentre continua amb la seva política de rebaixes.
La progressiva obertura dels grans corredors d’alta velocitat de Madrid-Barcelona, Madrid-Llevant i Madrid-Sud ha permès la irrupció de nous competidors i està portant a la baixa el preu dels bitllets. La irrupció en el mercat espanyol de Ouigo, d’Iryo –controlada per la pública Trenitalia (45%), Air Nostrum (31%) i Globalvía (24%)– i més recent de la marca de baix cost de Renfe, l’ensenya Avlo, ha provocat un progressiu enfonsament del preu mitjà que paguen els passatgers pels seus bitllets i que contrasta amb el que hi havia abans de la liberalització.
L’últim any, el negoci de l’alta velocitat ferroviària ha viscut un altre sotrac amb un increment del 29% del nombre de viatgers, les places per viatjar amb tren en aquests corredors s’han disparat un 34% i el preu mitjà dels bitllets ha caigut un 21%, segons l’últim informe de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) amb dades corresponents a l’últim trimestre del 2023 i comparades amb el mateix període del 2022.
En el punt de mira
Notícies relacionadesDesprés de la primera ronda de liberalització del sector, Renfe Viajeros –que competeix en aquest negoci amb les marques AVE i la de baix cost Avlo– continua sent el principal operador en tots els corredors, amb quotes de mercat d’entre el 50% i el 76% segons la ruta. Però el pes dels seus rivals va creixent. Iryo concentra entre un 25% i un 30% en les línies en què opera, excepte a Madrid-Alacant, en què només té un 3% perquè concentra la seva operació només de dijous a diumenge. I Ouigo ha assolit ja entorn d’un 21% del negoci als corredors amb Barcelona, València i Alacant.
Puente ha posat en el punt de mira la francesa Ouigo per la política de preus de demolició. Però els registres de la CNMC mostren que és la marca low cost de Renfe la que ofereix els bitllets més barats en gairebé tots dels corredors d’alta velocitat liberalitzats (l’AVE, per contra, és la que ofereix la tarifa mitjana més alta). Avlo és la marca que ofereix les tarifes més baixes en totes les rutes, amb l’única excepció del corredor Madrid-Barcelona, la ruta més rendible.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Tres hores que van canviar el Barça
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia