"Si no sap fer rendible el tren, que en baixi"

Usuaris del trajecte entre Barcelona i Madrid lamenten l’estratègia de Transports «ara que els preus són raonables». Assenyalen que, si pugen, el Govern espanyol demostrarà que no li importa l’ecologia, perquè el ferrocarril, a més, contamina menys que l’avió.

"Si no sap fer rendible el tren, que en baixi"

david lópez frÍAs

2
Es llegeix en minuts
David López Frías

És festiu a Barcelona, però l’activitat a l’estació de Sants és frenètica, com qualsevol altre dia. És igual que sigui laborable o no: el tràfec de viatgers és enorme, especialment des que va baixar el preu dels bitllets dels trens d’alta velocitat. Els seus usuaris estan, majoritàriament, al corrent de la intenció del ministre de Transports. Óscar Puente està decidit a denunciar la companyia francesa Ouigo per abaixar els preus dels seus bitllets. I tots comparteixen indignació per aquestes intencions.

"No té sentit. Ara que els preus són raonables, s’ho volen carregar. Sembla que en aquest país no podem tenir una cosa bona gaire temps", es queixa el Javier, un usuari habitual del trajecte Madrid-Barcelona. "Viatjo a Barcelona almenys una vegada al mes per temes familiars. Quan només estava Renfe, m’arruïnava. Els preus eren abusius. ¿Vol tornar el govern a això? Això no és mirar per la gent", lamenta.

L’Alicia era una habitual del pont aeri entre Madrid i Barcelona. Realitza sovint el trajecte per qüestions laborals que no especifica, però assegura que "anava amb avió perquè sortia més barat que l’AVE. Ara vaig amb tren perquè, amb la competència, els preus són assequibles. Gairebé sempre amb Ouigo. Contamina menys que l’avió i tot això, comoditat i tal per no haver de fer check in. Però el factor principal en el meu cas és el preu. Si els apugen, demostren que no els importa gens el tema ecologia amb què tant insisteixen", assenyala.

Denúncia davant la CNMC

La Rosa i la seva família tornen a Còrdova després de passar la Setmana Santa a Barcelona. Per a ells no hi ha bitllets barats, perquè només tenen l’opció de viatjar amb Renfe. No diuen el que els ha costat cada bitllet, "però són caríssims. Per viatjar els cinc ens ha sortit per un dineral. A aquest preu, passarà molt temps fins que tornem a viatjar. Tant de bo hi hagués Ouigo d’aquest per anar a Còrdova". De moment no hi ha intenció de la companyia francesa d’arribar a Còrdova, però sí del ministre de posar-l’hi difícil. Puente ha reconegut que valora denunciar la companyia gal·la davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) per la seva política de baixos preus de demolició, que considera "pràctiques profundament deslleials".

"Protegint Renfe estic protegint tot el transport ferroviari", va sentenciar Puente, argumentant que aquests preus són "insostenibles". El ministre va expressar en una entrevista a Onda Cero que el que "inicialment havia de ser una competència sana es va convertir en guerra des del primer dia, fonamentalment per la companyia francesa, que ha arrossegat els altres dos competidors".

Notícies relacionades

El Miquel, que és un dissenyador gràfic barceloní i viatja a Madrid constantment, discrepa del ministre. Ell alterna Ouigo i Iryo en els seus viatges. Evita Renfe per la seva carestia i va més enllà: "Si no sap fer rendible el tren, que baixi. Ell és ministre i se suposa que és la seva feina fer-lo rendible. Si hi ha companyies que poden fer-ho, la seva obligació és aconseguir-ho".

Aquesta paraula, "rendible", és la que xoca molts passatgers: "Se suposa que el transport ràpid i no contaminant és una obligació del govern, no un negoci", explica una usuària d’Iryo que no dona el seu nom i només viatjar sovint a València.