La transformació industrial de l’automoció
La visita del Rei a la planta de bateries de Seat reforça el suport a l’electrificació
La fàbrica començarà a produir a finals del 2025 i donarà feina a 500 treballadors
L’empresa invertirà en la instal·lació 300 milions, addicionals als 3.000 milions ja projectats a Martorell
Tres setmanes després que Seat presentés els millors resultats operatius de la seva història amb 625 milions d’euros de beneficis el 2023, la fàbrica de la marca espanyola a Martorell va rebre ahir la visita del rei Felip VI en un moment crucial per a la factoria, immersa en la seva transformació industrial per iniciar la producció de vehicles elèctrics en un termini inferior a dos anys.
En la visita, van actuar de cicerons per al rei Felip VI el president de la companyia, Wayne Griffiths, així com el president del consell d’administració de Seat i CEO de Volkswagen, Thomas Schäfer. També hi van ser presents tots els membres de la directiva de Seat, així com el president del comitè d’empresa, Matías Carnero.
Junt amb ells, també van participar en la visita el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent. També hi van ser el ministre d’Indústria, Jordi Hereu; la secretària d’Estat d’Indústria, Rebeca Torró; el líder del PSC a Catalunya, Salvador Illa; Josep Mateu, president del RACC; Pau Relat, president de Fira de Barcelona, i altres càrrecs institucionals com Pere Navarro, delegat del Consorci de la Zona Franca.
Aposta clau
La planta d’acoblament de bateries, que en les primeres apostes de la marca s’havia d’instal·lar al centre de caixes de canvi del Prat de Llobregat, ocupa un espai de 64.000 metres quadrats (equivalent a nou camps de futbol) al cor de la fàbrica de Seat a Martorell. D’aquest espai, 40.000 metres quadrats corresponen a la zona de producció i muntatge pròpiament dit, i 13.000 més es destinaran a espai de logística. Aquest centre productiu donarà feina a 500 treballadors.
Comptarà amb una instal·lació d’11.000 plaques solars capaces de proveir un 70% de l’energia necessària. També hi haurà un dipòsit d’aigües pluvials (si plou) de 7.500 metres cúbics per als processos de producció. La planta compta amb una estructura d’acer de 7.500 tones (un pes similar a les bigues de la torre Eiffel de París). Està situada al costat del Centre de Disseny i el Centre Tècnic de Seat, a prop del laboratori de test de bateries, el Test Center Energy.
La inversió en la nova planta d’acoblament (que no de fabricació) de bateries és de 300 milions d’euros addicionals als 3.000 milions ja projectats per a l’electrificació de la fàbrica de Seat Martorell, en el programa Future Fast Forward, que suposa una inversió a Espanya del grup Volkswagen de 10.000 milions d’euros, la més gran de la història industrial al nostre país.
Wayne Griffiths va explicar: "Fa tres anys vam fer una gran promesa, electrificar Seat SA i posar Espanya sobre rodes elèctriques. En aquest temps hem treballat molt perquè aquest objectiu sigui una realitat i la nova planta d’acoblament de bateries és la millor prova. Estem complint les inversions, el desenvolupament dels nous cotxes elèctrics i les obres a les fàbriques. La nostra aposta per l’electrificació i la descarbonització és clara i ara necessitem la mateixa aposta del Govern d’Espanya".
Les cel·les de bateries que vindran a la planta de Seat es produiran a partir del 2026 a la fàbrica de Powerco de Sagunt, a 313 quilòmetres de Martorell. Arribaran amb tren directament fins a la fàbrica d’acoblament de bateries de Martorell, on seran descarregades en camions (elèctrics) per salvar el desnivell de 15 metres que hi ha entre la plataforma de descàrrega i l’inici de la línia d’acoblament.
Túnel mecanitzat de 600 metres
La planta s’ha hagut d’ubicar a la zona de muntanya que anteriorment ocupaven les pistes de proves de Seat Sport i aquesta circumstància ha fet insalvable l’altura, per la qual cosa les cel·les s’hauran de traslladar per carretera. Per construir la planta s’han hagut de moure 300.000 metres cúbics de terra.
Notícies relacionadesUna vegada arriben a la planta, les cel·les de les bateries, amb un pes de dos quilos cada una, s’acoblen en un battery-pack que conté 100 cel·les cada una, s’hi col·loca el cablatge i una vegada muntada s’envia a través de transport mecanitzat intern per un túnel de 600 metres que van del centre d’acoblament a la mateixa línia de muntatge dels cotxes, on es col·loquen. El volum de producció del nou centre serà de 1.400 bateries per dia (una cada 39 segons, afirma Alicia Molina, directora de processos de producció de Seat.
El Cupra Raval serà el primer a sortir de la línia de muntatge a partir de finals del 2025, tot i que la producció arrencarà amb força el 2026. Atès que la planta de Sagunt encara no estarà en condicions de produir cel·les de bateries quan es fabriquin els primers cotxes, aquestes vindran des de la planta del grup a Salzgitter, a Alemanya, i s’acoblaran aquí. Junt amb les bateries del Raval es produiran també les del Volkswagen ID2all i, segurament, les que muntarà en el futur del Cupra Formentor elèctric.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia