Reclam turístic internacional

Catalunya ‘ven’ la seva cuina al món per impulsar un negoci de 7.700 milions

La iniciativa de la Regió Mundial de la Gastronomia del 2025 suma 200 adhesions

Catalunya ‘ven’ la seva cuina al món per impulsar un negoci de 7.700 milions

María Jesús Ibáñez

2
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

"Si un dia tots els cuiners catalans decidíssim fer vaga, des dels que cuinen a casa fins als dels menjadors escolars, els hospitals i els de l’alta cuina creativa, hi hauria una caiguda del PIB del 33%". Amb aquesta dada va il·lustrar ahir el xef Ferran Adrià el pes que té el sector de la restauració a Catalunya. Factura anualment 7.700 milions d’euros, dona feina a més de 195.000 persones i dona vida a 48.300 empreses, segons l’Agència per a la Competitivitat de l’Empresa (Acció) de la Generalitat. Aquest sector, que atrau fins a Catalunya visitants d’arreu del món, que guanya premis i que és líder en creativitat, s’ha unit amb productors agrícoles i ramaders i promotors turístics per posar en marxa un programa d’activitats al més ampli possible quan Catalunya sigui, l’any que ve, Regió Mundial de la Gastronomia. Fins al moment, s’han adherit a la iniciativa més de 200 entitats.

La gastronomia s’abordarà, van explicar els consellers Roger Torrent, d’Empresa i Treball, i David Mascort, d’Acció Climàtica i Alimentació, presents en l’acte amb què s’ha donat inici a la recollida d’adhesions, des de totes les perspectives possibles. D’una banda, va indicar Torrent, "com a palanca de transformació del model turístic actual, que ha de reinventar-se cap a un de més sostenible i responsable". El conseller va destacar que el "turisme enogastronòmic contribueix amb una despesa un 20% superior i amb un turista que viatja tot l’any i per tot Catalunya, no només per Barcelona". De l’altra, hi va afegir Mascort, "com a al·licient per a un sector agrari i uns elaboradors que han de poder guanyar-se la vida amb el que fan i que són també una referència internacional".

Activitats

Notícies relacionades

"De tot el que es faci n’hauria de quedar un llegat, han de passar coses a les escoles, als hospitals i també a les cases", va remarcar Toni Massanés, director general de la Fundació Alícia, una de les entitats promotores de la candidatura, junt amb la Bulli Foundation i l’Acadèmia Catalana de Gastronomia i Nutrició. Per a tots ells, la declaració de la Regió Mundial de la Gastronomia és també una oportunitat per recuperar la cuina més tradicional, "que cal reivindicar també", va assenyalar Carles Vilarrubí, president de l’Acadèmia.

Entre altres iniciatives, la capitalitat regional gastronòmica servirà per llançar una nova ruta enogastronómica. batejada com Tasta el Grand Tour de Catalunya, amb un itinerari que permetrà descobrir Catalunya a través de les seves tradicions culinàries. També s’estructurarà l’oferta enogastronómica mitjançant un Gastromapa amb les destinacions més destacades i vinculat amb les Denominacions d’Origen (DO) i les Indicacions Geogràfiques Protegides (IGP) de Catalunya. Es dissenyaran també rutes per a food lovers i es posarà en marxa un programa d’acompanyament professional a explotacions agroalimentàries, per incrementar la professionalització i millorar la competitivitat de les explotacions que vulguin obrir-se al públic.