Cost de la vida

Un cistell de consum que el 2019 sortia per 100 euros ara ronda els 150

La marca blanca guanya pes en la majoria de les principals cadenes i ja representa gairebé la meitat del mercat, segons un estudi de Kantar

Un cistell de consum que el 2019 sortia per 100 euros ara ronda els 150

Paula Clemente

2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Un cistell de consum amb una desena de productes bàsics que el 2019 sortia per uns 20 euros, ara en costa pràcticament 30. Dit d’una altra manera: ara cal pagar gairebé 150 euros per una compra que fa un lustre en requeria només 100. Així ho testifica l’empresa d’analítica de mercat Kantar, que ha comparat el preu de diversos articles adquirits al mateix establiment llavors i ara, i ha arribat a la conclusió que la compra s’ha encarit un 47% durant aquest període.

"La inflació ha castigat el mercat, especialment els últims dos anys", va apuntar ahir la directora de compres i mitjans de Kantar Worldpanel, Mayte González, que situa l’increment del preu dels aliments en primer lloc, però remarcant que, de forma més o menys acusada, això s’ha donat en totes les categories.

Aquesta situació s’ha traduït en diversos canvis de comportament a l’hora de comprar. El primer, l’interès que rep ara la marca de distribuïdor (aquella coneguda popularment com a marca blanca). "Hi ha una correlació pràcticament idèntica entre el nombre de referències que posen els retailers de la marca de distribució als lineals i en la quota de la marca de distribució", sosté González. En concret, si el 2019 les marques de supermercat tenien una quota del 42%, ara ja concentren pràcticament la meitat del mercat.

De fet, d’entre les principals cadenes, només a El Corte Inglés i Aldi la marca blanca té igual o menys pes ara que el 2019. A Mercadona, l’ensenya líder a Espanya, aquesta ha passat de suposar el 64% a ser el 74,5%; a Carrefour, la segona gran distribuïdora d’alimentació per quota de mercat, del 22,6% al 31,3%, i a Lidl, la companyia que tanca el podi d’implantació a Espanya, del 79,2% a gairebé el 82%. Destaquen també Aldi i Dia, on la marca de distribuïdor avui té una quota del 69% i del 60% respectivament.

Popularitat segons la categoria

Notícies relacionades

En qualsevol cas, hi ha una sèrie de matisos. Per exemple, que la popularitat de la marca de distribuïdor és diferent en funció de la categoria, i mentre que arrasa en el camp de la drogueria, té menys presència al sector de la perfumeria o de les begudes. També, que, per molt que sigui la més atractiva actualment a ulls del consumidor, són molt poc corrents les cistelles de la compra formades exclusivament per productes de marca blanca: són només una de cada deu, davant el terç que s’omple només amb marca de fabricant. Això sí, la primera va a l’alça. Finalment, Kantar assenyala que cal tenir en compte que en molt pocs casos la decisió de compra final al supermercat va vinculada al preu.

"En el 80% de les categories, la primera decisió a l’hora d’escollir un determinat producte al lineal no té una vinculació directa amb el preu, té una vinculació molt més directa amb envasos, formats, usos de les categories que farem a la llar...", afirma Mayte González.