El Govern admet que la seva proposta per al Prat elevarà el soroll per als veïns

La Generalitat planteja que operin dues pistes per a enlairaments i aterratges simultàniament a l’estiu 

Aragonès vol que Aena destini els diners de l’ampliació a comprar o insonoritzar vivendes

Un avión despega del aeropuerto de El Prat

Un avión despega del aeropuerto de El Prat / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

El Govern va llançar ahir la seva proposta per a l’ampliació de l’aeroport de Barcelona-el Prat. L’Executiu de Pere Aragonès vol canviar l’actual operativa de les pistes de la infraestructura barcelonina i, sense ampliar-la, guanyar capacitat. Això provocaria que els avions canviïn de trajectòria i, en conseqüència, passin per sobre dels nuclis habitats.

La solució, plantegen, és que Aena destini el pressupost que havien plantejat per allargar la pista a comprar o insonoritzar les vivendes afectades de Gavà Mar o Castelldefels. Serien uns 300 milions d’euros, calculen des de la Conselleria de Territori, que es podrien destinar a un "ambiciós pla de mitigació del soroll". El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, va respondre que aquesta opció no és viable, precisament per l’afectació a la ciutadania.

L’aeroport del Prat té dues pistes paral·leles, que són les que s’utilitzen habitualment: una de llarga en el costat muntanya (06L/24R) i una altra de més curta en el costat mar (06R/24L). N’hi ha una tercera, la pista transversal (02/20), operativa en els vols nocturns. Amb aquesta configuració i aquesta capacitat operativa, no es pot augmentar el nombre de vols intercontinentals, defensen des d’Aena, secundats majoritàriament pel teixit econòmic empresarial.

El Govern defensa la seva proposta, en comptes d’afrontar una inversió en la infraestructura física, cosa que consideren una manera d’actuar pròpia d’altres temps: "La nostra proposta no mata mosques a canonades. És una solució tècnica de planificació estratègica moderna, no desenvolupista. És flexible, adaptable, també reversible i gradual", qualifiquen fonts de Territori, que van ser els encarregats d’elaborar la proposta.

Operar de manera independent

Per esquivar l’afectació ambiental que comportaria la prolongació de la pista del costat mar, principalment de la llacuna de la Ricarda, el Govern creu que s’hauria de suspendre l’operativa segregada actual de les pistes de l’aeroport i permetre que les dues paral·lels funcionin de manera independent, acollint tant aterratges com enlairaments, quatre hores al dia en els mesos de juliol i agost, de 10 a 14 hores.

La mesura permetria augmentar la capacitat actual dels 78 vols per hora als 90, el màxim de capacitat prevista en la declaració d’impacte ambiental de l’aeroport. No obstant, afectaria els veïns de Gavà i Castelldefels, que històricament han reclamat que es blindi l’operativa de pistes segregades actuals, que fan que una pista s’utilitzi únicament per a sortides i l’altra per a arribades.

La proposta es produeix a només un mes de les eleccions al Parlament, amb una comissió tècnica creada entre el Govern i l’Estat per estudiar les diferents opcions, però que s’ha donat tot un any per arribar a conclusions. Territori va contactar ahir amb el ministeri per concertar al més aviat possible una reunió amb Transports, per presentar-los formalment una idea que han fet pública primer en els mitjans de comunicació.

De fet, el ministre Puente va respondre en una entrevista a Catalunya Ràdio a l’Executiu de Pere Aragonès que la proposta que han llançat "vulnera un acord previ existent, ja que empitjora l’acústica dels veïns de Castelldefels i Gavà".

El màxim responsable ministerial va recordar que aquesta opció "no aprofita el potencial d’explotació de l’aeroport" i rebutja la idea que les instal·lacions de Girona i Reus formin part de la solució, perquè no és viable que els passatgers hagin de canviar d’aeroport per als seus viatges intercontinentals, va advertir.

Vols de baix cost

Territori ha calculat que l’alternativa d’operar amb pistes segregades durant només quatre hores a l’estiu podria estar implementada en un termini d’uns dos anys. És necessari organitzar el canvi amb l’Agència de Seguretat Aèria, tant a l’aire com a terra, van comentar: "Aena pot prendre aquesta decisió demà perquè està dins del marc vigent i els recolzaríem. Mentrestant, les mesures correctores del pla de mitigació del soroll es poden anar portant a terme, amb insonoritzacions o compres d’immobles".

I van defensar que és "molt més ràpida de portar a terme" perquè és una "qüestió de voluntat política".

Notícies relacionades

El Govern afirma que aquesta modificació de l’operativa de les pistes facilitaria una millor gestió del Prat i, a més, garantiria que una ampliació de la infraestructura física no comportés, de forma indirecta, un creixement indesitjat de companyies de baix cost.

Els responsables de Territori defensen que aquests trajectes es podrien dirigir als aeroports secundaris, no només a Girona i Reus (que són d’interès general i gestionats també per Aena), sinó també Lleida-Alguaire o Andorra-La Seu d’Urgell.