Reindustrialització a la Zona Franca

Chery promet invertir 400 milions i crear 1.250 llocs de treball a Barcelona

L’automobilística xinesa tindrà el 40% de la nova companyia, i EV Motors, el 60% 

L’objectiu de la marca asiàtica és que la planta catalana sigui una de les seves principals bases d’exportació

Les dues companyies volen aconseguir els 150.000 vehicles acoblats en els pròxims cinc anys

La planta fabricarà sis models de Chery i Ebro, entre cotxes de combustió, elèctrics i híbrids 

Chery promet invertir 400 milions i crear 1.250 llocs de treball a Barcelona

Gabriel Ubieto Xavier Pérez

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

En un acte carregat de simbolisme, la Zona Franca va viure ahir un dia històric amb la firma de l’acord entre l’empresa catalana Ebro-EV Motors i la xinesa Chery per produir (primer acoblar) vehicles a la planta instal·lada a Barcelona que Nissan va abandonar el 2021. L’arribada de Chery marca un punt d’inflexió en la reindustrialització de la planta de la Zona Franca.

Pedro Calef, conseller delegat d’Ebro-EV Motors, i Zhang Guibing, vicepresident de Chery Automobile, van rubricar l’acord en presència del president del Govern central, Pedro Sánchez; el president de la Generalitat, Pere Aragonès; el ministre d’Indústria, Jordi Hereu; el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, i representants de l’ambaixada i el consolat xinès a Espanya i de la província d’Anhui (Xina), a més d’altres autoritats i més d’un centenar de convidats.

"Farem de Barcelona una de les principals bases d’exportació de Chery a escala mundial". Amb aquesta promesa arriba la primera automobilística xinesa que obre planta a Europa, tal com va afirmar Guibing. La firma asiàtica desembarca a la capital catalana per reindustrialitzar l’antiga fàbrica de Nissan a la Zona Franca i junt amb la catalana EV Motors hi invertiran 400 milions, entre capital propi i subvencions públiques.

Una indústria clau

De les seves línies de muntatge començaran a acoblar-se cotxes ja a finals d’aquest mateix any, amb la perspectiva d’anar guanyant volum i aconseguir els 150.000 vehicles acoblats en els pròxims cinc anys. El nou projecte, a mitjà termini, donarà feina a 1.250 treballadors, la meitat dels que ocupava abans de tancar la factoria nipona.

"Avui és un gran dia perquè es tanca la reindustrialització d’una de les fàbriques més importants durant els últims 80 anys a Catalunya", va valorar Aragonès. "Estem parlant d’una indústria medul·lar per al bon funcionament de l’economia espanyola", va afirmar Sánchez. "Recuperem l’essència industrial del nostre país", va afegir Calef. La fàbrica de la Zona Franca la compartirà aquesta firma catalana, de nova creació, amb Chery. A la factoria ubicada a la perifèria de Barcelona s’acoblaran vehicles de la renascuda marca Ebro i diversos models de Chery, com l’Omoda.

Que l’interès de Chery hagi acabat quallant ha salvat la reindustrialització de Nissan, que ha vist com projectes de viabilitat dubtosa han anat sobrevolant les instal·lacions de la Zona Franca. Inversors belgues –grup Push– hi volien fabricar pick-ups de Nissan però amb motors d’hidrogen. Fabricants nord-americans –Ronn Motor– hi volien produir cotxes d’alta gamma impulsats amb piles d’hidrogen. També es va estudiar ressuscitar una marca icònica de l’automobilisme espanyol com Hispano Suiza per fer cotxes de luxe elèctrics.

Fins i tot un dels cofundadors del projecte d’electrificació de l’antiga planta de Nissan s’ha quedat pel camí. Fa dos anys i un parell de setmanes, la gran esperança industrial passava per fabricar furgonetes elèctriques per al repartiment d’últim quilòmetre sota el nom de Zeroid. Joan Orús, antic soci d’Ebro, va ser el seu principal impulsor. Fa unes setmanes va vendre la seva participació a Ebro, en un moviment que algunes fonts consideren forçat per Chery per falta de confiança en Orús. Quan aquest va liderar la participació d’Ebro en el pla estratègic, diversos bancs li van negar els avals per falta de garanties.

Notícies relacionades

Ebro va confirmar que produirà amb la plataforma de Chery dos SUV amb motors PHEV (híbrid endollable) i de combustió. Aquests dos models es fabricaran conjuntament amb l’Omoda 5, que serà el primer vehicle que sortirà de la planta, i el Jaecoo 7. Més endavant arribarà l’Omoda 5 100% elèctric (que es presentarà al mercat després de l’estiu) i la pick-up d’Ebro elèctrica presentada a l’Automobile Barcelona del 2023. Amb això, la càrrega de producció de la planta es basarà en sis models abans del 2030.

La intenció de Chery és acabar produint bona part dels vehicles a la planta de la Zona Franca. Guibing va assegurar que Barcelona "serà una de les bases exportadores més grans de Chery a escala mundial".