Transport aeri

Iberia ofereix rutes a Ryanair i a altres aerolínies per comprar Air Europa

El hòlding vol tancar el procés aquest any

«Continuem treballant per fer de Barajas el gran ‘hub’ del sud d’Europa», va dir Gallego

Iberia ofereix rutes a Ryanair i a altres aerolínies per comprar Air Europa

Sara Ledo

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Després que Brussel·les hagi advertit Iberia que encara manté reticències respecte a la compra d’Air Europa, l’aerolínia espanyola ha enviat a la Comissió Europea una llista de sis competidors a qui vol cedir rutes d’Air Europa perquè l’Executiu comunitari triï la millor combinació, en comptes d’una relació tancada, com havia fet en la seva proposta anterior. Les aerolínies en qüestió són Avianca, Binter, Iberojet, Ryanair, Volotea i World to Fly, segons va revelar ahir el president del hòlding IAG, Luis Gallego, en una trobada amb els mitjans de comunicació.

IAG es troba actualment en la recta final de la compra d’Air Europa després de quatre anys de negociacions truncades per la pandèmia. Iberia s’ha compromès a la cessió de més del 40% dels vols d’Air Europa, així com els horaris de vols en les franges "més demandades", amb l’objectiu de convèncer Brussel·les, tot i que de moment sembla que tampoc ho ha fet.

Fa dues setmanes, la Comissió Europea va revelar que l’operació continuava restringint la competència i va encomanar a Iberia que presentés unes noves solucions abans del 10 de juliol.

Fins a finals d’aquest any

El grup va respondre amb la llista de les sis aerolínies i una proposta de rutes, que la companyia no va voler revelar, amb l’objectiu que el procés "acabi a finals d’aquest any". "Estem intentant fer aquest procés des del 2019. Durant aquest període, la Comissió Europea ens ha mostrat la seva preocupació en determinades rutes i hem considerat tenir un ventall ampli de remedy takers (en comptes d’una llista tancada) perquè la Comissió decideixi quina combinació és l’òptima", va assenyalar Gallego.

Amb l’absorció del seu principal competidor espanyol, Iberia aspira a formar a Madrid un aeroport que pugui competir cara a cara amb els grans aeròdroms europeus, com París, Frankfurt i Amsterdam, ja que cada un allotja la seu d’operacions d’una sola companyia dominant. Segons defensa IAG, Barajas és l’únic aeroport europeu que acull la seu de dues companyies aèries diferents que operen una mateixa xarxa de destinacions, una opció que segons IAG és ineficaç i limita la capacitat de creixement de l’aeroport.

"Continuem treballant amb la Comissió Europea amb l’objectiu d’arribar a un acord equilibrat que protegeixi prou la competència i que alhora ens permeti convertir Madrid-Barajas en el gran hub del sud d’Europa que realment hauria de ser", va reiterar Gallego.

Notícies relacionades

El hòlding d’aerolínies IAG va reduir les seves pèrdues el primer trimestre del 2024 fins als 4 milions d’euros, davant els 87 milions de números vermells registrats en el mateix període de l’any anterior. Amb un creixement de la capacitat de passatgers del 7%, la companyia afirma que està "ben posicionada per a l’estiu", quan hi haurà una "forta demanda de viatges" que "continua sent una tendència sostinguda". Així, IAG s’acosta als números verds en els primers tres mesos de l’any, que solen estar marcats per una menor activitat de viatges, després d’una alça del 9% dels seus ingressos en el període, fins als 6.429 milions.

El benefici d’explotació abans de partides excepcionals va ser de 68 milions (davant els 9 milions de l’any anterior), impulsat per uns ingressos unitaris més alts per passatge –a causa de l’augment de la capacitat i una forta demanda d’oci marcada per l’avanç de la Setmana Santa– i un combustible més barat després de la baixada dels preus del petroli respecte a l’any passat. "Les nostres iniciatives de transformació i l’augment de la demanda, incloent-hi el període de Semana Santa, han donat lloc a un altre molt bon conjunt de resultats, amb millores tant dels ingressos com del benefici d’explotació", va expressar en un comunicat Luis Gallego.