Perspectives 2024-2025
El sector turístic i el farmacèutic seran els que creixeran més aquest any
La indústria tèxtil i la paperera seguiran en el furgó de cua, segons un estudi, tot i que no es preveuen caigudes en l’activitat de cap branca
La majoria de les activitats productives han tornat a la velocitat de creuer prèvia a la pandèmia

Superats els pitjors embats econòmics de la pandèmia, la interrupció de les cadenes de subministrament, la guerra a Ucraïna, la crisi energètica i el repunt de la inflació, el creixement dels principals sectors productius a Espanya semblen haver recuperat la velocitat de creuer que havien consolidat a finals del 2019, abans del xoc sanitari.
Així almenys es desprèn del nou observatori sectorial que ha desenvolupat el servei d’estudis Caixabank Research, una eina d’anàlisi que assenyala a les branques relacionades amb la transició digital (tecnologies de la informació i la comunicació i serveis professionals), la indústria farmacèutica i el turisme com les de més gran creixement previst per al 2024 i el 2025. La construcció també forma part d’aquest grup capdavanter que creixerà per sobre de la mitjana, segons l’informe del nou observatori, publicat avui. En general són sectors que, segons Caixabank Research, tenen "tendències seculars molt positives" o que tenen un fort avantatge competitiu (com ara el farmacèutic o el turístic).
En el furgó de cua, els sectors tèxtil i paperer continuaran sent els de més feble creixement el 2024 i 2025, segons assenyala l’anàlisi de CaixaBank Research, que, en tot cas, no anticipa caigudes en l’activitat d’aquestes branques industrials. Són sectors "amb tendències seculars més febles" i amb una exposició més gran a la competència internacional de la globalització i a la pressió dels costos.
Entre els sectors que registraran un creixement pròxim a la mitjana destaquen l’agroalimentari, l’immobiliari, la indústria de l’automòbil i el comerç. Per a tots aquests es pronostica un comportament més estable després de la normalització dels xocs que s’han anat encadenant des de la crisi sanitària, el 2020.
"Les perspectives per al 2024 i el 2025 de l’economia espanyola i dels seus sectors d’activitat són positives", assenyala Oriol Aspachs, director d’Economia Espanyola de CaixaBank Research. Fins al punt que el servei d’estudis preveu una nova revisió a l’alça de la seva actual projecció de creixement del PIB de l’1,8% per al 2024 i situar-lo en l’entorn de l’anotat el 2023 (que va resultar del 2,5%), segons Aspachs. "A més, esperem que la dispersió del creixement que presenten els sectors es continuï reduint a mesura que es dissipi l’impacte dels xocs dels últims anys", afegeix Judit Montoriol, que és coordinadora de l’observatori sectorial.
"Aquesta tendència cap a una més baixa dispersió s’observa sobretot en els últims mesos del 2023 i els primers del 2024, cosa que reflecteix que l’economia està tendint cap a un cicle de creixement més estable, similar al període prepandèmic 2015-2019", assenyala l’informe de l’observatori sectorial. De fet, no s’espera creixement negatiu per al valor afegit de cap dels sectors analitzats en el conjunt del 2024, si bé en el primer trimestre d’aquest any encara s’ha anotat contracció en la indústria agroalimentària (llastada pels costos), en la del tèxtil i el calçat i en el comerç majorista.
Eina d’anàlisi
Notícies relacionadesEl nou indicador sectorial de CaixaBank Research és un índex sintètic que parteix del monitoratge de 24 branques productives. Per a cada una d’aquestes es mesura l’evolució de 17 indicadors, agrupats en tres pilars: ocupació, activitat i sector exterior, amb dades des del 2011.
En concret, l’observatori inclou els quatre grans sectors: primari, indústria manufacturera, construcció i serveis.
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Tribunals Qui és Inés Guardiola, l'advocada que ha aconseguit l'absolució de Dani Alves
- Tribunals El TSJC absol Alves d’agressió sexual a una jove a la discoteca Sutton
- 57.000 persones cribrades El test de sang en femta és tan eficaç com la colonoscòpia per detectar càncer de còlon, segons l’estudi més gran fins ara
- Pressupostos prorrogats El Govern avisa que no es podrà mantenir la gratuïtat de Rodalies sense un nou suplement de crèdit
- Criança El pediatre Carlos González explica la importància de la dependència emocional amb els fills: "Tots tenim una dependència dels nostres pares..."
- Amb Liam Neeson El racó de Sant Cugat del Vallès que està ja en la història del cinema
- BÀSQUET Chimezie Metu s’operarà d’una greu lesió la setmana que ve als EUA
- Motociclisme Jorge Martín: "Aquest no és el meu Mundial, serà l’any que ve"
- Moda Rita Miller Atelier ‘capbussa ’ les seves nòvies en un spa de luxe