Grant Dalton: "Ja hi ha altres ciutats que volen la Copa Amèrica de vela"

Grant Dalton, director ejecutivo de Americas Cup Event (ACE) y director del equipo defensor del título de la Copa América de vela, Emirates Team New Zealand, en la sede de ACE en el World Trade Center..

Grant Dalton, director ejecutivo de Americas Cup Event (ACE) y director del equipo defensor del título de la Copa América de vela, Emirates Team New Zealand, en la sede de ACE en el World Trade Center.. / Jordi Otix

4
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Grant Dalton va aterrar a Barcelona dimarts i pràcticament no deixarà la ciutat fins que acabi la Copa Amèrica de vela. Director executiu d’America’s Cup Event (ACE), organitzadora de la històrica competició, és també el màxim responsable de l’equip defensor del títol, l’Emirates Team New Zealand. Ha estat al seu país supervisant els últims detalls de l’AC75. Falten 100 dies per a l’arrencada de la Copa. Qui la guanyi, decidirà quina ciutat acull la pròxima edició, segurament l’any 2027.

A poc més de tres mesos per a l’inici de la competició. ¿Com va tot?

Hi ha dues parts, la de la competició i la part de l’esdeveniment en si mateix. A hores d’ara ja hauríem de saber si hi ha signes de debilitat en algun dels equips, però no és així. Hem modelat tots els vaixells per ordinador i tots tenen molt bona pinta.

¿Els nous AC75, els que competiran?

Sí, no hi ha punts febles en ells, tampoc als bucs dels velers. Tot i que el buc no juga un paper gaire important, la veritat, perquè el significatiu són les veles, les hidroales i el sistema. Des d’Emirates, que defensem el títol, ens haurem de posar a punt perquè tots tindran les armes afilades, seran competitius.

Però això és bo per a Barcelona, serà una competició emocionant i disputada.

Per a Barcelona sí, per a nosaltres els neozelandesos no tant (riu).

¿I els preparatius de l’esdeveniment?

Tot està encarrilat, acabo d’arribar i tot i que els contactes amb la Generalitat ara canviaran per les eleccions, amb l’ajuntament i el Govern de l’Estat és molt estable. Penso que de moment la Copa Amèrica s’ha promocionat poc, però a finals de maig arrencarà una campanya de difusió important. Al juliol es construirà la Race Village i la presència serà molt més òbvia.

¿Nota diferència respecte a mesos enrere? ¿Es respira més Copa Amèrica a la ciutat?

Encara no prou. A finals de juny farem un tour per una desena de ports de Catalunya amb el trofeu per implicar més gent i donar-la a conèixer.

Encara s’estan acabant coses al port. ¿Arribaran a temps?

Tot va sobre el calendari: totes les administracions treballen perquè així sigui.

Tenim quatre equips a Barcelona i dos a punt d’arribar, també tres AC75 entrenant-se. ¿Quan hi seran tots i què podrà veure la gent?

Els francesos hi seran d’aquí un parell de setmanes. Emirates començarem a navegar a Barcelona el 28 de juny, el vaixell sortirà de Nova Zelanda aquest cap de setmana.

¿I quant trigarà?

Més d’un mes perquè el portem amb vaixell: amb avió és massa car.

Cinc dels sis AC75 amb els quals es lluitarà per la Copa ja s’han descobert. ¿Quin li agrada més?

Tots ells són molt diferents i tenen pros i contres en funció de les condicions meteorològiques amb què ens trobem.

¿Quin creu que serà més competitiu?

Tinc algunes sensacions, però encara és aviat. M’agrada el vaixell italià però els britànics, amb la connexió amb Mercedes, sortiran amb alguna cosa.

Els americans han col·locat els quatre ciclistes en una posició diferent de l’habitual.

És una aposta. Han intentat augmentar la potència i amb aquesta col·locació necessites fer un 10% menys de força, però és que potser, en funció del buc, no en necessites tanta. La competició és molt llarga entre els cinc aspirants i caldrà veure qui és més regular. La part aerodinàmica és un 20% i la hidrodinàmica, un 80%.

L’altra part de la gran cita és la primera competició de dones. Alguns, com els espanyols, no tenen encara vaixell per entrenar-se.

Podrien haver comprat un AC40, ningú els ho impedia. I en el simulador s’han pogut anar entrenant. Si algun d’ells no se sent suficientment segur, que es retiri, i així els ho he dit. Han tingut temps. Els suecs s’han comprat un vaixell. Els espanyols finalment han llogat el vaixell francès.

¿El resultat de les eleccions de diumenge canvia alguna cosa?

No, penso que no. Tenim una gran relació amb el govern de la ciutat.

La decisió sobre si Barcelona acull la següent edició de la Copa Amèrica depèn del guanyador.

Efectivament. Però a principis de juny d’aquest any des d’Emirates Team New Zealand començarem a buscar ofertes, candidatures, per si finalment revalidem el títol a l’octubre. D’aquesta manera guanyem cinc mesos de temps.

O sigui, volen començar al més aviat possible a buscar propostes.

Sí, ja estem creant el document amb les condicions. I ja hem despertat l’atenció d’algunes ciutats, que ens han manifestat el seu interès per acollir la competició. Barcelona ha sigut increïble, però encara no sé si volen tornar a presentar una oferta o no, no en tinc ni idea.

En canvi, altres destinacions sí que l’hi han plantejat.

Per a aquesta edició hi va haver altres aspirants, però vam prendre la decisió correcta. Una d’elles ha expressat interès a tornar a presentar candidatura.

¿Quina? ¿Jidda, a l’Aràbia Saudita?

No l’hi puc dir.

¿Què ha de fer Barcelona per mantenir-la?

Notícies relacionades

El primer, començar a parlar. S’ha fet una gran feina en aquests tres anys, amb la qual cosa el diàleg serà molt més fàcil.

¿Hi haurà prou espai al port per a més de sis equips, si és el cas?

En tindrem.

Temes:

Barcelona Govern