El 25% de botigues d’alimentació de la ciutat ofereixen degustació in situ

El percentatge puja 5,6 punts en només un any i, a més, un de cada tres establiments de Barcelona despatxa plats preparats

En resposta a un hàbit sostenible en augment, el 72% dels comerços venen productes a granel

El 25% de botigues d’alimentació de la ciutat ofereixen degustació in situ
3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Hi va haver un moment després de la pandèmia en què va semblar que el comerç, tan arrelat als barris de Barcelona, podia trontollar pels nous hàbits de la població. Però lluny de donar-li l’esquena, la ciutadania va tornar amb força a les botigues de proximitat tot i que Amazon i la compra online (oberta les 24 hores) s’hagin instal·lat en les seves rutines. Aquesta convivència, no obstant, ha estimulat molts comerciants a ampliar mires i serveis.

En l’actualitat, el 52,1% de botigues ofereixen portar les compres a domicili, el 66,5% accepta encàrrecs per telèfon i el 38,4% els tramita també per apps. Menció especial mereixen les botigues d’alimentació, disposades a no deixar escapar les noves necessitats que suposen els consumidors amb poc temps per cuinar: el 25,2% ja ofereixen degustació in situ, mentre que el 30,1% despatxa plats preparats. Aquest sector viu una vistosa revolució en la seva oferta i demanda.

L’informe municipal del comerç a la ciutat el 2023 reflecteix les tendències de venda i locals de consum, a més de revelar que el 52,2% d’operadors estan satisfets amb la marxa del seu negoci, en general.

El segment més gran estudiat és l’alimentació (39,5%), seguit per l’equipament personal (22%). I dins del primer, és cridaner que l’oportunitat de poder menjar alguna cosa als mateixos comerços especialitzats no ha deixat de créixer en els últims anys: només l’any passat va pujar 5,6 punts. A més de xarcuteries i botigues de mercats, les grans propulsores d’aquesta activitat han sigut les fleques amb servei de degustació, que van néixer com una oferta complementària al pa, però que en els últims anys han sigut polèmiques per la seva expansió i un funcionament en molts casos més propi de bar que de forn, que ha generat denúncies del sector de la restauració. La seva oferta hauria de derivar només del producte principal que es vengui, en aquest cas el pa, al qual es poden afegir begudes.

També avança la introducció dels plats preparats a les botigues d’alimentació. Aquí l’augment l’últim any ha sigut de mig punt. Per contra, l’hàbit sostenible d’adquirir productes a granel s’obre pas amb força, després de pujar gairebé sis punts. A més dels comerços específicament dedicats a la venda sense envasos, aquesta tendència s’ha integrat a l’oferta generalista i ja és present al 72% de les botigues.

En el capítol de mesures sostenibles no tot són avenços. La comercialització de productes ecològics és estable en el 48,7%, la de productes de proximitat o quilòmetre 0 cau dos punts, fins al 65,7%, i l’adopció de mesures contra el desaprofitament alimentari baixa fins al 76,5%.

Fora de l’àmbit de l’alimentació, l’enquesta feta a responsables de 2.400 establiments revela que el volum de negoci va créixer per al 34,5% d’establiments però va baixar a un 39,7% (sobretot en parament de la llar i alimentació). Les dades, no obstant, són més favorables que el 2022. Entre els que veuen disminuir més els seus ingressos figuren aquests locals d’alimentació i els d’oci i cultura.

Per zones, tot i que Ciutat Vella és un dels districtes on més respostes aprecien un increment del negoci (41,2%), també és el que més acusa la caiguda en els casos negatius (un 30,3% de percentatge de disminució), ja que és una zona on va costar recuperar el pols postpandèmia.

Turisme ‘versus’ inseguretat

Notícies relacionades

Uns i d’altres creuen que els factors més determinants que afavoreixen la bona marxa del seu negoci són les millores al barri o zona, i les condicions econòmiques generals. I entre els enemics es destaquen la forta competència i la pujada de preus. En l’àmbit de la ciutat, creuen que els factors que més els ajuden són el turisme (82,8%) i ubicar-se en eixos comercials (76,6%). La seva preocupació més gran són la inseguretat i els robatoris (10,3%), que puja dos punts.

Es manté en un 47,4% el percentatge de botigues amb web pròpia (la progressió és lenta i la majoria no coneix els plans de formació i assessoria municipals) però creix l’ús de les xarxes socials com a eina.

Temes:

Barcelona Amazon