Una quarta part del comerç de Barcelona ja obre cada dia

Una enquesta municipal revela que la tendència creix malgrat que un 65,3% del sector s’oposa a apujar la persiana diumenge

Ciutat Vella és el districte que més recolza la liberalització horària, amb un 42,2% de veus a favor

Gentada al Portal de lÀngel de Barcelona, durant un diumenge de comerç obert.

Gentada al Portal de lÀngel de Barcelona, durant un diumenge de comerç obert.

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Anar de compres diumenge, sigui per omplir la nevera o per renovar l’armari rober, és cada vegada més comú a Barcelona, malgrat el profund debat que en els últims anys continua acompanyant la planificació del calendari local. Sempre amb el difícil intent d’equilibrar la conciliació laboral i familiar en els negocis de barri, davant les noves demandes derivades de ser una de les ciutats més visitades d’Europa.

L’actual model, al marge de facilitats per al petit comerç, estableix quatre mesos d’obertures als eixos turístics. Un període que just ha començat en aquest pont de la Segona Pasqua. Una enquesta municipal dona llum a l’acceptació d’aquest pacte publicoprivat rubricat el 2021 i evidencia una dualitat: el 23,5% del comerç local ja està obrint els set dies de la setmana i un 25% obre els diumenges (en alguns casos, tancant un dia de descans), però un 65,3% d’operadors s’oposen a obrir aquest dia festiu.

El sondeig que ha fet l’ajuntament per conèixer l’activitat i opinions del comerç barceloní (va finalitzar el novembre del 2023) posa èmfasi en els horaris i dies de treball. La mostra va ser de 2.400 comerciants de tota la ciutat, dels quals la meitat no està gens d’acord amb la progressiva obertura en dies festius, davant un 14,9% que hi està poc d’acord, un 28,1% de partidaris i un 6,6% d’indiferents al tema. Partidaris i detractors creixen discretament, amb el sector de l’alimentació com a principal defensor (44,6%, tot i que si s’hi inclouen els mercats, és del 36%) seguit per l’oci i la cultura (31,1%). Ciutat Vella és el districte més favorable a la liberalització horària, amb un 42,2% de veus a favor.

L’informe reflecteix l’evolució d’aquest pols no resolt dins del comerç barceloní: un 44,4% (a la baixa) prefereix que cada establiment pugui decidir què fer i un 26,9% (també en retrocés) advoca per la prohibició radical. A aquests se’ls podria sumar un 14,2% que demana més restriccions. Aglutinen una mica més d’un 41%, tot i que el consistori destaca que aquesta dada queda 10 punts per sota dels resultats del 2019, fet que significa una més baixa bel·ligerància contra les persianes obertes en dia festiu. Només un 1,8% són partidaris d’ampliar les regles del joc.

La llei catalana

S’ha de recordar que en l’actualitat la llei catalana d’horaris comercials permet l’obertura cada dia de les botigues d’alimentació i autoservei de menys de 150 metres quadrats, i la resta de comerç de menys de 300 metres quadrats si no pertany a grans empreses, així com una tolerància més gran per a les botigues de conveniència. I per als eixos turístics es va arribar a un pacte municipal i sectorial d’obertures els dies festius de meitat de maig a meitat de setembre (de moment fins al 2025), a més de 10 dies festius anuals per a tot el sector a Barcelona (entre estatals, autonòmics i locals).

Gairebé el 47% veu amb bons ulls la mesura municipal per a les zones de gran afluència turística, mentre que un 39,3% hi són contraris. Més enllà de les opinions, la revisió s’endinsa en les dades objectivables. Podent obrir, ¿quina va ser la resposta del comerç el 2023? Al filtrar les respostes de les zones turístiques, un 62,2% confessa no haver obert ni un diumenge extra (tot i que sis punts per sota de l’any anterior) davant un 27,5% que diu haver aixecat la persiana tots els dies possibles. És important que aquest grup creix en 4,7 punts, cosa que consolida la tendència a obrir més, en la mesura que el pacte ha anat arrelant. La resta ha obert diumenges puntuals, a la seva conveniència, amb una mitjana de 6,3 dies festius extres a les zones turístiques.

Els que més han treballat en dia festiu són les botigues d’alimentació (42,2%), seguides per les d’oci i cultura, i equipament personal. Quan se’ls pregunta pels motius per tancar aquells dies, al·ludeixen sobretot al descans (42,8%), seguit pel fet que aquells dies hi ha poca afluència de gent al barri (13,2%).

És destacable que l’organització del comerç local per a les obertures en dia festiu acostumi a portar-se a terme redistribuint els horaris del personal (gairebé el 52%), davant la contractació de personal extra en un 16,5% de casos o l’increment d’hores extres en un 10%.

Notícies relacionades

La rendibilitat (o no) d’obrir

Les caixes enregistradores també han parlat, i el 45% d’operadors mantenen que els ingressos van anar a l’una que els costos el 2023, mentre un 29,2% diu que van ser superiors, i una quarta part assegura que va perdre diners aquells dies. En aquest sentit, la patronal de les zones turístiques, Barcelona Oberta, ha assenyalat reiteradament que és una aposta els fruits de la qual augmentaran progressivament en la mesura que es faci extensiva i s’instal·li en els hàbits del comprador. I que a més hi ha també en joc la imatge de la ciutat com a destinació turística de compres.