Compra d’habitatge
La firma d’hipoteques va caure el 18% al març
L’interès mitjà de les quotes va pujar el 3,41%, tot i que des de l’abril la tendència ja és a la baixa

El creixement en la firma d’hipoteques torna a situar-se en taxes negatives. Al març es van segellar 29.653 operacions de préstecs a Espanya per finançar la compra de vivenda, cosa que va suposar un descens del 18,1%. Amb aquesta xifra es trenca la tendència que es va registrar al febrer, quan es van firmar més de 33.000 operacions, amb un increment respecte al gener; i es deixa enrere la cota de les 30.000 operacions firmades, segons les dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE).
Segons els experts, a més de l’efecte estacional de la Setmana Santa, que el 2023 va ser a l’abril i aquest any va caure en l’última setmana de març, un altre dels elements a tenir en compte és que fins al març les quotes mensuals de les hipoteques d’interès variable seguien a l’alça. El tipus d’interès mitjà per a les hipoteques constituïdes sobre vivendes es va situar en el 3,41% davant el 3,33% del mes anterior. Si s’exclou el del gener (3,46%), el del març va ser l’interès més elevat des del desembre del 2014, amb un termini mitjà de 23 anys.
De tota manera, a l’abril l’euríbor, la referència de la majoria de les hipoteques d’interès variable, va registrar la primera retallada de quotes mensuals des del desembre del 2021. Al seu torn està previst que aquesta tendència a la baixa torni a produir-se al maig, ja que des de principis de mes, la mitjana s’ha situat per sota del 3,7% i es compara amb el 3,862% del mateix mes de l’any passat.
Notícies relacionadesL’import mitjà d’aquestes operacions va ser de 137.169 euros, amb una disminució del 3,5%. El 47,4% de les hipoteques sobre vivendes es va constituir a tipus variable, les quals continuen guanyant terreny; i el 52,6% a tipus fix. El tipus d’interès mitjà a l’inici va ser del 3,15% per a les hipoteques sobre vivendes a tipus variable i del 3,64% per a les de tipus fix.
Les comunitats amb taxes positives de variació anual en el nombre d’hipoteques sobre vivendes al març van ser Navarra (21,4%) i la Comunitat de Madrid (1,5%). Les que van presentar els descensos més grans en les seves taxes anuals van ser les Canàries (-31,7%), Castella i Lleó (-31,2%) i País Basc (-28,8%), segons l’INE.
- SUCCESSOS ‘Lock-picking’, el nou sistema per obrir cases sense forçar panys amb què bandes de georgians roben a Espanya
- Els multireincidents se’n van a l’Hospitalet per la pressió policial
- Dol als fogons Mor Montse Guillén, la pionera que va triomfar als EUA amb la cuina catalana
- FUTBOL Així és l’acord que el Reial Madrid va tancar amb Xabi Alonso fa mesos per lligar la seva arribada
- BCN busca la fórmula per insuflar una nova vida a la seva plaça més dura
- A les portes de la catedral de Barcelona Devots del papa Francesc després de la seva mort: "No crec en Déu, però hi ha un abans i un després del seu papat"
- Successos Dos detinguts per robar una motxilla a una parella mentre practicava sexe a la platja del Somorrostro de Barcelona
- La successió de Francesc ¿Qui són els candidats a succeir el papa Francesc? Llista de cardenals ‘papables’
- Una de cada 350 El Sant Jordi 2025 vendrà encara 25.000 roses catalanes: l’últim productor del Maresme es resisteix a abandonar
- Cita internacional el 10J La Sagrada Família convidarà el pròxim Papa a Barcelona el juny del 2026 pel centenari de Gaudí