El Govern podrà posar traves a l’opa al Sabadell perquè el BBVA desisteixi

El Consell de Ministres té la potestat d’endurir les condicions que pot imposar la CNMC a la fusió de les dues entitats / L’Executiu pot acollir-se a diverses raons d’interès general

El Govern podrà posar traves a l’opa al Sabadell perquè el BBVA desisteixi
3
Es llegeix en minuts
PABLO ALLENDESALAZAR / JUAN CARLOS GALLARDO

El Govern va advertir des del primer moment del "rebuig" de l’opa hostil que el BBVA ha llançat sobre el Sabadell, per més que el banc d’origen basc es mostri confiat que l’Executiu acabi per "apreciar les bondats" de l’operació. El ministre d’Economia, Carlos Cuerpo, destaca que el seu departament té l’"última paraula" per, si els accionistes del banc català accepten l’oferta, vetar la fusió posterior entre les dues entitats, cosa que dificultaria al BBVA obtenir els beneficis econòmics que justifiquen la compra. No obstant, el Govern té una altra palanca prèvia per entorpir l’operació i mirar d’empènyer el BBVA a desistir-hi.

El Consell de Ministres té la potestat d’endurir les condicions que pot imposar la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) a la concentració entre els dos bancs. L’autoritat espanyola de competència, així, pot autoritzar l’operació netament, subordinar-la al compliment de determinats compromisos o condicions, o prohibir-la.

El segon jugador

La CNMC ja va aprovar l’absorció de Bankia per CaixaBank el 2021, que va donar lloc a una entitat més gran que la unió BBVA-Sabadell, amb alguns compromisos per part de la nova entitat per evitar els efectes indesitjats a certs territoris i segments de negoci. Tot i que el mercat bancari està més concentrat que llavors, el president del BBVA, Carlos Torres Vila, ja ha donat per fet que així passarà de nou: "Vistos els precedents, vist que seríem el segon jugador amb un altre de més gran a gairebé totes les regions, segments i negocis, també el tipus de competència que hi ha (pels bancs digitals), crec que els efectes potencials són moderats".

La llei de defensa de la competència del 2007, no obstant, dona la potestat al Govern d’endurir les possibles condicions que fixi la CNMC. Així, estableix que el ministre d’Economia "podrà elevar la decisió sobre la concentració" presa per l’organisme de competència al Consell de Ministres en un termini de 15 dies, sempre que la CNMC l’hagi prohibit o condicionat (no si li ha donat via lliure sense mesures mitigadores).

El Consell de Ministres, al seu torn, té un mes per confirmar la resolució de la CNMC o "autoritzar la concentració, amb o sense condicions", motivant-ho en "raons d’interès general diferents de la defensa de la competència". La llei cita diverses possibles raons d’interès general que pot tenir en compte el Govern, com la defensa i seguretat nacional; la protecció de la seguretat o salut públiques; la lliure circulació de béns i serveis dins del territori nacional; la protecció del medi ambient; la promoció de la investigació i el desenvolupament tecnològics; i la garantia d’un adequat manteniment dels objectius de la regulació sectorial. Això sí, les cita "en particular", sense excloure’n d’altres. Cuerpo, de fet, argumenta el seu rebuig a l’oferta del BBVA en motius com el seu efecte en l’ocupació i en la prestació de serveis financers, el risc potencial per a l’estabilitat financera, i el seu efecte sobre la cohesió territorial i la inclusió financera a l’Espanya rural.

El ministre, així mateix, ha esgrimit que el Govern té una "visió més àmplia" que les autoritats sectorials que s’han de pronunciar sobre l’operació (com la CNMC o el Banc Central Europeu). "I en el marc d’aquesta visió més àmplia és en el que hem avançat el nostre diagnòstic (de rebuig)", va advertir.

Atès aquest rebuig, per tant, és molt possible que el Govern utilitzi la seva potestat per pronunciar-se sobre operacions de concentració per endurir les condicions que podria fixar la CNMC. Podria, així, elevar-les fins a un nivell inassumible per al BBVA amb l’objectiu d’intentar empènyer-lo que desisteixi. De fet, la majoria de les vegades que els governs han fet ús de l’esmentada potestat ha sigut per endurir les condicions.

Notícies relacionades

Es tracta, per tant, d’una qüestió clau. Sobretot quan el mateix BBVA ha condicionat la seva opa a l’"obtenció" de l’autorització de la CNMC segons l’establert a l’article 26.1 de la llei d’opa del 2007. En virtut de l’esmentat article, el banc basc "podrà desistir de l’oferta" si, abans que acabi el termini en què els accionistes poden acceptar l’opa, les "autoritats competents en matèria de defensa de competència" condicionen la concentració amb el Sabadell al compliment d’algunes condicions. També si les esmentades autoritats no s’haguessin pronunciat abans que acabi l’esmentat termini d’acceptació.

El tema del termini és també rellevant. En aquest sentit, la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) no pot aprovar l’opa fins que el BCE autoritzi l’operació (cosa que és probable que faci: és la suma de dos bancs solvents i la seva missió és vetllar per l’estabilitat financera).

Temes:

Govern BBVA Bankia