La protecció dels consumidors

Multa històrica a les ‘low cost’ per cobrar per l’equipatge de mà

L’aerolínies avisen que les tarifes pujaran i hi haurà retards

Les companyies recorreran la sanció, perquè el procés segueix obert i s’hi pot posar recurs d’alçada

Multa històrica a les ‘low cost’ per cobrar per l’equipatge de mà
3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Moviment de fitxa del Ministeri de Consum en el debat sobre si les aerolínies tenen dret o no a cobrar per pujar l’equipatge de mà a bord de l’avió. El departament dirigit per Pablo Bustinduy ha portat al següent nivell l’expedient que va obrir a quatre aerolínies low cost per una sèrie de pràctiques que van considerar abusives (cobrar per l’equipatge de mà o per elegir seient quan es viatja amb persones dependents, per exemple) i els ha imposat una sanció de 150 milions d’euros.

Les companyies multades són Ryanair, Vueling, EasyJet i Volotea. Segons la informació difosa ahir per Facua –una de les associacions de consumidors que va denunciar l’assumpte–, l’aerolínia irlandesa seria la que s’emporta la multa més alta, seguida de Vueling i, a molta distància, d’EasyJet i Volotea. "Es tracta de les primeres multes imposades per l’autoritat de Consum del Govern d’Espanya des que va assumir la potestat sancionadora el maig del 2022", va remarcar ahir l’entitat en un comunicat, en el qual també emfatitza que són les sancions més altes que ha imposat mai una autoritat espanyola en matèria de protecció dels consumidors.

No és gens d’estranyar, doncs, que el mercat de les aerolínies en el seu conjunt s’hagi donat per al·ludit. De fet, ha sigut l’Associació de Línies Aèries (ALA) la que més ràpid va respondre al saber-se la notícia, assegurant que rebutja "frontalment" la decisió del Govern i que considera que les multes són de "quanties desproporcionades". Aquesta ofensiva contra el cobrament de la maleta de cabina –asseguren– suprimeix "l’opció dels passatgers de contractar exactament el que necessitin". "D’aquesta manera, els prop de 50 milions de passatgers que avui dia no porten maleta de cabina a bord i només viatgen amb l’equipatge de mà sota el seient, no podrien beneficiar-se de pagar només pels serveis indispensables, i se’ls obliga a contractar serveis que no utilitzen", argumenta aquesta associació, que insisteix que aquesta és una pràctica legal.

Del seu comunicat es desprèn, així mateix, que les aerolínies afectades recorreran la multa, ja que l’ALA emfatitza que el procés continua obert i que s’hi pot posar recurs d’alçada. Fonts del Ministeri de Consum expliquen que, efectivament, les companyies afectades tenen dret a recórrer la multa (que és definitiva, però no ferma) davant el titular del ministeri (és a dir, el ministre Bustinduy) i, si s’esgotés aquesta via administrativa, fins i tot a acudir als tribunals per continuar discutint la decisió.

Resposta de les línies afectades

Les aerolínies van sortir al contraatac després de la decisió del Ministeri de Consum. L’ALA, que aglutina el 85% del trànsit aeri a Espanya, va afirmar que aquesta sentència perjudica els consumidors espanyols, que veuran incrementat el preu dels bitllets i provocarà retards, a l’haver de baixar una part de les maletes al celler, per falta de capacitat a la cabina. A més, adverteixen, penalitzarà el conjunt del sector turístic, a l’impulsar la fuga de visitants a altres destinacions.

Notícies relacionades

"Deixar quecada consumidor triï els serveis que necessita és el que ha provocat la democratització del transport aeri. Si es confirmen aquestes sancions, el Govern d’Espanya estarà donant l’esquena a la resta d’Europa", va afirmar el president de la patronal, Javier Gándara. L’auge de les aerolínies de baix cost va impulsar el cobrament per cada servei i va provocar que el bitllet bàsic d’aquestes aerolínies es redueixi a la reserva de seient a l’aeronau junt amb una petita bossa (motxilla o maletí que càpiga sota el seient), una cosa que permet a les aerolínies afirmar que "totes" deixen pujar a bord "equipatge de mà" de forma gratuïta.

El dilema, per tant, és què s’entén per equipatge de mà, una cosa que per al ministeri hauria de ser la tradicional trolley, que és el que les aerolínies cobren a part. En aquest sentit, la patronal defensa que fins al 40% dels viatgers de les quatre companyies "es beneficien" de bitllets més barats al no portar a penes equipatge, de manera que si la multa es manté es veurien penalitzades per tarifes més cares. La resta dels usuaris podrien veure’s afectats també pels retards de les aeronaus perquè "caldrà baixar equipatge de mà" al celler.

Temes:

Aerolínies