El desafiament d’Inditex: créixer més d’un 10%

Claudia Sheinbaum

Claudia Sheinbaum / GERARDO LUNA / AFP

3
Es llegeix en minuts
Martí Saballs Pons
Martí Saballs Pons

Director d'Informació Econòmica de Prensa Ibérica.

ver +

L’elecció de Claudia Sheinbaum com a nova presidenta de Mèxic no va tenir cap repercussió en les accions d’Industria de Diseño Textil, que es van mantenir planes al llarg d’ahir. La candidata continuista d’esquerres, que succeirà Andrés Manuel López Obrador al capdavant del país de parla espanyola més gran del planeta, va perjudicar els mercats mexicans, que sospiten de com gestionarà l’economia.

Mèxic és el segon mercat més important per a l’empresa gallega coneguda com a Inditex. Amb 399 botigues, només el supera Espanya, que acumula 1.157 establiments. No obstant, bona part del seu creixement futur depèn de la seva expansió al nord del Río Bravo. Als Estats Units només compta amb 99 botigues.

Des d’Inditex sempre han argumentat que la fragmentació del mercat tèxtil i de moda els permet continuar mantenint les seves actuals taxes de creixement. Això li ha permès estar entre les cent empreses més capitalitzades del planeta (posició 92a) amb un valor de 136.000 milions, lleugerament per sota d’IBM i per sobre del banc d’inversió Goldman Sachs. En l’Ibex 35, Inditex representa el 19% del valor total. Per darrere van Iberdrola, que suposa l’11%, i Santander, el 10,7%.

El 2023, Inditex es va revaloritzar un 39% després de batre tots els seus rècords en vendes i beneficis. Els seus ingressos de l’any passat van sumar 35.947 milions, un 10,37% més. Per comparar, l’altre gran èxit empresarial espanyol del segle XXI, Mercadona, va tenir unes vendes de 35.527 milions. La diferència està en els marges sobre benefici net: un 15% en l’empresa de moda i un 2,84% en la cadena de supermercats.

Quan aquest matí la companyia presenti els resultats del seu primer trimestre, els analistes observaran si les vendes i els seus beneficis continuen creixent a un ritme de dos dígits. Des que va començar l’any, la borsa ha rebaixat les expectatives, amb un augment del 12,5% fins a final de maig, gairebé a la par de la revalorització de l’Ibex 35. El grup suec H&M ha pujat des de començament d’any un 4,5% i el nord-americà Gap, que intenta superar la seva eterna travessia del desert, ha guanyat un 40%. Un altre rival, Shein, competidor d’origen xinès amb seu a Singapur, estudia la seva sortida a borsa. Citi era una de les firmes que xifrava en 50 euros el valor objectiu de l’acció d’Inditex en un termini superior a dotze mesos. Suposaria un 14% més respecte als 43,7 actuals.

L’empresa repeteix que mantenir les actuals taxes de creixement, riscos macroeconòmics i polítics al marge, depèn sempre de quatre pilars que se sustenten sobre l’encert a l’hora d’aconseguir les col·leccions de moda d’èxit: mantenir la inversió en botigues, avançar en el canal online, millorar plataformes logístiques –està construint plataformes de distribució a Saragossa, als Països Baixos i al País Valencià– i continuar apostant per la sostenibilitat, buscant aliances i acords amb empreses emergents –va invertir en la nord-americana Circ el 2022–. "Busquem partnerships amb altres empreses, entrant en el seu capital o fins i tot amb compromisos de compra a llarg termini", va assenyalar Óscar García Maceiras, conseller delegat, en la recent reunió del Cercle d’Economia a Barcelona .

Notícies relacionades

En una taula rodona sobre talent i cultura empresarial, Maceiras va insistir en la necessitat que hi ha d’haver a Europa de buscar la col·laboració publicoprivada i en l’aposta d’Inditex per buscar l’"excel·lència en la gestió de les persones". En la memòria es detalla que la despesa en salaris de l’empresa el 2023 va ascendir –cotitzacions a la Seguretat Social al marge– a 4.479 milions d’euros. Aquesta xifra dividida pels 161.281 empleats desplegats a tot el planeta representa una mitjana de 27.771 euros de sou brut. La companyia compta amb botigues a 95països i territoris i ha anunciat que espera reobrir 50 establiments a Ucraïna aquest any. Afirma ser a 213 mercats a través dels seus productes.

Inditex, controlada en un 59,294% per Amancio Ortega i un 5,053% per la seva filla Sandra Ortega, vol consolidar-se com a primer grup global de moda. El desafiament: continuar creixent més del 10%.