La UE confirma aranzels de fins al 38,1% als vehicles elèctrics xinesos

La UE confirma aranzels de fins al 38,1% als vehicles elèctrics xinesos
1
Es llegeix en minuts

Brussel·les va anunciar ahir la seva intenció d’imposar aranzels als vehicles elèctrics xinesos de fins al 38,1%, després de considerar que els fabricants asiàtics gaudeixen d’un avantatge deslleial. Ignora així les advertències del Govern alemany, que afirma que la mesura pot iniciar una guerra comercial amb Pequín. La Comissió Europea notificarà als fabricants d’automòbils l’aplicació provisional dels aranzels sobre els vehicles importats a partir del 4 de juliol. Per justificar la mesura, Brussel·les assenyala que els fabricants xinesos de vehicles elèctrics es beneficien de subsidis que soscaven els seus rivals europeus. Espanya i França ja van mostrar el seu suport. Per contra, Alemanya, Suècia i Hongria es van mostrar disconformes. I és que la Xina va exportar 10.000 milions d’euros en cotxes elèctrics a la UE el 2023, i va duplicar la seva quota de mercat fins arribar al 8%.

Notícies relacionades

Margaritis Schinas, vicepresident de l’escola de comissaris de la Comissió Europea, va assenyalar que la investigació de Brussel·les va confirmar "el desavantatge il·legal que perjudica el sector del cotxe elèctric europeu". També va assenyalar que la Comissió ha "demanat una solució compatible amb l’Organització Mundial de Comerç (OMC)" que, si no es produeix, farà que els aranzels s’apliquin ja. Pequín, per la seva banda, no va trigar a criticar la mesura que titlla de proteccionista, i va advertir que prendrà represàlies.

Els aranzels addicionals a Europa afectaran els productors xinesos, inclosos BYD i SAIC, així com empreses com Tesla, que tenen fàbriques a la Xina. En un primer moment es penalitzarà BYD amb un 17,4%, un 20% a Geely i un 38,1% a SAIC. La resta de fabricants que ha col·laborat en la investigació afrontaran un 21% d’aranzel en els seus vehicles. La mesura podria afectar també els vehicles que alguns fabricants europeus produeixen a la Xina. Aquest serà el cas de Seat-Cupra, que comença a fabricar el Cupra Tavascan a la planta de Hefei.