Pirotècnia

Els ‘caseters’ de la revetlla de Sant Joan

«Estem ja per sobre del 2023 i va ser el nostre millor any fins ara», revela Marín

La distribuïdora de pirotècnia més gran d’Espanya per a la nit més curta de l’any, Petardos CM, ha contractat unes 700 persones de reforç per a l’actual campanya. Les seves 140 casetes ja estan llestes per a la festa.

Els ‘caseters’ de la revetlla de Sant Joan
3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Als veterans els identifica una nevera de platja. "Ells ja saben de què va això", assenyala, sense contenir un somriure propi de qui acumula 20 anys en el sector, el màxim responsable de compres i logística d’aquesta empresa. Pocs n’hi ha, entre els joves reclutes a qui es refereix, que no portin motxilla, cadires plegables i una samarreta vermella amb un logotip blanc de Petardos CM al pectoral esquerre. Sembla que vagin d’acampada, però on van, en realitat, és a pilotar una caseta de venda de petards que pot trobar-se fins i tot al mig d’una carretera sense res a prop. Això explica les provisions.

Petardos CM, la distribuïdora més gran d’Espanya, rep aquests dies centenars de joves que ha contractat per vendre en aquestes casetes. En total, aquesta companyia amb seu a Palau-solità i Plegamans (Vallès Occidental) i amb magatzem de batalla durant l’enfeinat juny a la carretera que va de Martorell (Baix Llobregat) a Capellades (Anoia) s’ha reforçat amb unes 700 persones per poder fer front a una campanya clau per a les seves operacions.

David Marín –el responsable logístic– i bona part del seu equip treballen tota la nit carregant les furgonetes que distribuiran els petards l’endemà. Les 140 casetes que fa diversos dies que funcionen, així com altres operadors que utilitzen les seves instal·lacions de magatzem, han portat cap al tard el material que té prohibit pernoctar als punts de venda provisionals. Han deixat allà aparcats els vehicles amb tot dins, han dipositat la llista del que necessiten demà i l’equip de Petardos CM, junt amb uns 40 mossos de magatzem, han traginat durant la nit perquè s’ho trobin tot llest a trenc d’alba.

"Per les dates que són, en servim d’estudiants que han acabat les classes, l’única condició és que tinguin 21 anys i dos de carnet [per poder conduir les furgonetes de lloguer]", perfila Marín en relació amb els primers caseters que esperen per rebre el seu lot bàsic d’operacions. "N’hi ha molts que repeteixen cada any, fins i tot hi ha qui s’agafa una setmana de vacances per a això, perquè es treuen un sobresou molt bo", explica aquest experimentat gestor.

Per simplificar l’operació sortida, han preparat dos barracons situats un al davant de l’altre. Un té la llista de noms que corresponen a les furgonetes parelles. L’altre, la de les senars. A tots se’ls dona una safata amb datàfons, tauletes, endolls i la llista de pirotècnia que s’emporten. A la nit, ho han de de tornar tot tal qual. I l’endemà, tornar a començar.

Volums de rècord

Notícies relacionades

Entre bastidors, l’equip habitual de la companyia, que prepara anualment uns 500.000 lots de petards, treballa en aquesta campanya des del setembre i ja té a una petita part del seu cervell treballant a perfilar les comandes que farà a partir de l’agost per al Sant Joan del 2025 i, si es pot, del del 2026. "Hem d’anar mínim amb un any d’antelació", explica Marín, que compra la majoria del seu producte a la Xina i –tot i que a gran distància– també a València.

Segons aquest cicle de comandes, hauria sigut fàcil errar totalment el càlcul respecte al 2023 i 2024, dos anys marcats per una inflació que bé podrien haver desincentivat la compra de petards. Res més lluny de la realitat. La previsió per a aquest any és facturar 11 milions d’euros aquests dies, un 15% més. "Estem ja per sobre del 2023 i va ser el nostre millor any fins ara", revela Marín.