Els espanyols van gastar un 7,5% més en alimentació el 2023

Cada persona va destinar 150 euros més al menjar, malgrat reduir el volum consumit en 13 quilos, un 0,7% menys que el 2022

Els espanyols van gastar un 7,5% més en alimentació el 2023
2
Es llegeix en minuts

Cuinem més a casa, però també gastem més en alimentació. Els espanyols van desemborsar un 7,5% més en aliments el 2023 respecte a l’any anterior, tot i que el consum s’ha mantingut amb un lleuger descens del 0,7%. En total, cada persona ha gastat 150 euros més en l’últim exercici en aliments, 17 d’aquests fora de la llar i la resta al cistell de consum. Són dades de l’Informe de consum alimentari d’Espanya 2023, elaborat pel Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, que posen de manifest l’impacte de la inflació en la butxaca dels ciutadans a l’hora d’anar al supermercat. La publicació d’aquest document coincideix a més amb l’anunci del Govern de reduir l’IVA de l’oli d’oliva del 5% al 0%, una mesura que serà aprovada dimarts vinent pel Consell de Ministres.

Menys fora de casa

La pujada de preus no ha passat desapercebuda en aquesta última edició de l’informe que porta a terme el Ministeri d’Agricultura des de fa tres dècades. Respecte al 2022, el consum mitjà d’aliments per capita ha disminuït en 13 quilos fins a un total de 865 quilos anuals. En total, s’han consumit dins de la llar 26.866,50 quilos (un 0,4% menys que l’any anterior en termes de volum) per valor de 80.975,73 milions d’euros (un 10,1% més que el 2022). El preu més elevat respon a l’encariment de tots els productes que ens emportem a casa respecte al pagament en un restaurant i a tenir més conscienciació sobre els aliments. Així, el desaprofitament alimentari s’ha mantingut respecte a l’any anterior. Fora de la llar, el volum d’aliments consumits va caure un 2,5%, mentre que el preu s’ha incrementat en un 5,7%. En general, els espanyols demanen més begudes quan surten de casa (en un 57,9%), però gasten més en menjar. Cada persona va gastar un 1,8% més el 2023 en alimentació fora de casa.

Notícies relacionades

A l’hora de comprar aliments, el supermercat es consolida com el lloc preferit dels espanyols per omplir el cistell amb una quota de mercat del 50,7%, dos punts i mig més que fa un lustre. Per contra, les botigues tradicionals continuen perdent pes i el mateix passa amb el comerç a domicili: es manté en un 2,2%. "Potser ens equivoquem en la predicció de fa anys de creixement lineal i no ha sigut així", va assenyalar Planas. Mentre que a Espanya l’ecommerce se situa en el 2,2%, el seu pes en altres països és del doble. En el cistell del consum trobem un 37,6% d’aliments frescos en volum i un 40,5% en valor. "L’increment del preu de l’alimentació fresca ha sigut inferior a la mitjana de la resta d’aliments", va puntualitzar el ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, durant la presentació.

Com a conseqüència d’estalviar més, mengem més a casa i també dediquem més temps a preparar el menjar, un fet vinculat a l’auge del teletreball i a mantenir-se més a la llar. La dieta mediterrània es manté, on gran part de la població consumeix diàriament lactis, fruites, farines i greixos. El 2023 destaca per ser un any en què els ciutadans espanyols han preferit els aliments més saludables, amb increments del 9,3% respecte al 2019.