Evolució del consum

Els espanyols van gastar un 15% més en compres ‘online’ el 2023

Les transaccions per internet van superar els 73.200 milions d’euros, i la majoria es van fer en ‘e-commerce’ estrangers

Els espanyols van gastar un 15% més en compres ‘online’ el 2023
2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

El comerç electrònic continua guanyant pes a Espanya. Entre gener i desembre del 2023, els espanyols es van deixar més de 73.200 milions d’euros en compres fetes a través d’internet, cosa que implica elevar un 15% els volums que es registraven just un any abans, entorn de 63.300 milions d’euros. Però no és només una qüestió de despesa. El nombre de vegades que s’ha comprat a través d’internet a Espanya creix més o menys al mateix nivell. Van ser 1.200 milions de compres online el 2022 i una mica més de 1.400 milions l’any passat.

Així ho indica el registre que acaba d’actualitzar la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) sobre la situació d’aquest mercat al país. Segons aquestes dades, que sumen tant el que es compra des d’Espanya com el que es gasta fora en e-commerce espanyols, aquesta indústria ja supera els 84.000 milions d’euros en total, un rècord que s’aconsegueix després d’un últim tram de l’any una mica millor que el de l’exercici anterior.

Durant els tres mesos en què coincideixen el Black Friday i la campanya de Nadal, els consumidors van gastar un total de 22.700 milions d’euros en compres fetes a través d’internet, un 4% més que en l’últim tram del 2022. Llavors, aquest mateix increment era unes dècimes inferior. Això suposa, a més, arribar al nivell de despesa més gran vist fins ara en un sol trimestre, una fita que fa anys que es repeteix.

Els viatges i altres sectors

El que també ja és un habitual són els sectors que remenen més diners a través de la compra online. Amb lleugeres variacions en funció del moment de l’any, el 2023 van destacar les agències de viatges i operadors turístics, el transport aeri, la indústria de la moda, els hotels i els jocs d’atzar i apostes. L’ordre, però, canvia observant les activitats a què es recorre més vegades (encara que no es gasti tant com reservant un viatge o un vol): guanyen, en aquest cas, el joc, els restaurants, la roba i el transport per via terrestre.

El fet curiós és veure com canvia la fotografia segons qui fa la despesa. Dins d’Espanya, les transaccions domèstiques que sumen més diners són els pagaments d’impostos –a l’Administració pública i a la Seguretat Social–, els carburants per a automoció, els supermercats i els espectacles artístics i esportius. En canvi, el que més compra el consumidor espanyol a comerços electrònics estrangers són roba i viatges.

Notícies relacionades

Aquesta despesa en comerços electrònics estrangers suposa, per cert, un 60% del volum de negoci que genera aquesta indústria al país, on la compra domèstica (des d’Espanya i a una pàgina web espanyola) és amb prou feines d’un 29% del total.

I de fora cap endins no hi ha cap mena de dubte: trimestre rere trimestre, el sector que rep més diners que venen de fora a través d’internet és el de les agències de viatges. Sol ser un terç del total, seguit del 10% al 15% que concentren els hotels i del 7% al 10% a què oscil·len les aerolínies. En conjunt, només un de cada 10 euros que mou el negoci de la venda a través d’internet a Espanya ve de fora de les seves fronteres.