La CEOE equipara la reducció de jornada a "regalar 12 dies de vacances"
Garamendi carrega contra Díaz durant l’assemblea general de la patronal, tot i que reitera la seva predisposició a negociar

En la recta final de la negociació per reduir la jornada laboral per llei a Espanya, la patronal es troba bastant més a prop del no que del sí, d’acord amb la intervenció amb què el president de la CEOE, Antonio Garamendi, va concloure ahir l’assemblea general de l’entitat. "Seguim en contra que se’ns digui quin ha de ser el resultat de la negociació col·lectiva. [...] Estem disposats a dialogar, però tampoc a dir sempre que sí, [...] ni acceptar ultimàtums, ni empassar-nos res per força", va afirmar.
El Ministeri de Treball s’està veient cada dilluns amb els agents socials amb la voluntat, abans que s’acabi l’agost, de poder donar carpetada al projecte de llei estrella –laboralment parlant– de la legislatura: reduir la jornada laboral màxima de les actuals 40 hores a la setmana a 37,5 hores. "Equival a regalar gairebé per decret 12 dies de vacances pagades a l’any..., pagades per l’empresa", va quantificar Garamendi davant dels seus. El càlcul esmentat parteix de la base que l’empleat afectat treballa actualment 40 hores setmanals, o el que és el mateix, 1.826 hores anuals. A Espanya la majoria d’assalariats del sector privat coberts per un conveni col·lectiu ja treballen menys. Vuit de cada 10 tenen una jornada màxima entre 37,5 i 39,5 hores.
Enuig patronal
Aquesta setmana el departament liderat per Yolanda Díaz va remetre una nova proposta a empresaris i sindicats, en la qual s’obria a una capacitat més gran de les companyies per distribuir irregularment la jornada. "Sembla que ara estem tornant a entrar en la negociació", va reconèixer el president de la CEOE a Díaz. Si bé mantenia el termini de rebaixar a les 37,5 hores setmanals ja des de l’1 de gener del 2025, una cosa inassumible en el dia d’avui per a la patronal. "Volen canviar les regles de joc a meitat del partit", es va queixar, i això "és governar contra les empreses".
"No hi ha sensibilitat amb les empreses que contracten amb l’administració", va insistir. Aquí el patró ha avançat una de les seves reclamacions per acostar-se al sí. I és que denuncia les licitacions públiques que vinculen les administracions amb empreses per prestar serveis públics, com, per exemple, la neteja de les ciutats, que no es veurien actualitzats després de la reducció de jornada, segons els últims esborranys de Treball. Això equivaldria que aquestes companyies haurien de rebaixar la jornada dels seus empleats, però prestar les mateixes hores de servei a les administracions i cobrant per això els mateixos diners.
Notícies relacionades"Les empreses hem aguantat l’estrebada i ens mereixem un respecte. El que no sabem és com més podrem aguantar", va declarar Garamendi, en un to una mica més contingut que els seus vicepresidents, com Gerardo Cuerva (Cepyme), que la setmana passada va liderar un acte –apadrinat per Isabel Díaz Ayuso– contra l’"intervencionisme" del Govern.
Garamendi va carregar contra el Govern, especialment contra la vicepresidenta segona, Yolanda Díaz. "Ara que hi ha rècord d’ocupació, el Ministeri de Treball treu pit, però som nosaltres els que contractem, som nosaltres els que hem de treure pit", va afirmar.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Responsables de 19.000 menors Drets Socials cessa la directora general i el subdirector d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA)
- Pòdcast a Youtube José Elías, sobre el gran problema dels joves: «O espavilen o vindrà…»
- Les enemigues de l’‘hamami’
- Amanda Hughes: "No hi ha cap altre lloc com Barcelona"
- Funcionaris El Govern central pacta amb els sindicats treure més places a oposició per facilitar la jubilació parcial dels empleats públics
- Ple al Parlament El Govern assegura que el traspàs de Rodalies servirà perquè els trens funcionin millor
- Mobilitat ferroviària El 24% dels 272 trens de Rodalies i Regionals estan fora de servei
- Finances Catalunya aprova la pujada de la taxa turística, però estudiarà que no s’apliqui per igual a tots els municipis
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- Vandellòs presenta al·legacions contra el projecte de construcció d'un magatzem nuclear