Cauen fins al 65% en un any els preus majoristes de síndries i melons
La bona producció de fruites i verdures i la baixada de preus anima el sector a preveure un augment de vendes del 4% aquest estiu
La temporada d’estiu ha començat amb bones sensacions en el sector de la producció hortofructícola i, consegüentment, amb bones notícies per a majoristes i consumidors. Els primers, perquè preveuen vendre un 4% més durant aquests mesos que en el mateix període de l’any passat. Els segons, perquè tot apunta que trobaran el producte més barat que el 2023. Un 4% de mitjana, sumant l’abaratiment de les fruites i les hortalisses.
El flamant president de l’Associació Gremial d’Empresaris Majoristes de Fruites i Hortalisses de Barcelona i Província (AGEM), Pere Prats, va explicar ahir a les instal·lacions de Mercabarna que, per exemple, les bones produccions de fruita de pinyol a les principals zones catalanes i espanyoles han fet que s’hagi incrementat de mitjana un 10% el volum de producte disponible.
"L’any passat hi va haver gelades molt importants durant la primavera i això va fer minvar molt la producció", justifica aquest empresari, que s’estrena aquest juliol com a president de l’associació després de 10 anys com a vicepresident. D’aquesta manera, hi ha un 11% més de préssecs, un 36% més d’albercocs i un 46% més de cireres respecte a l’any passat, cosa que s’espera que redundi en el preu: en concret, preveuen que baixin l’albercoc i les nectarines, i que es mantingui estable el préssec, el raïm i la pruna.
El mateix passa, tot i que de manera molt més accentuada, amb la síndria i el meló. "El que tenim és una normalització de preu respecte a l’any passat, quan hi va haver problemes amb la consolidació de la flor de les síndries i els melons", va contextualitzar Prats, que ha xifrat l’abaratiment del meló en un 56% i el de la síndria en gairebé un 65%. L’empresari va explicar que a Catalunya es porta molt més la fruita d’os, però que la calor dels últims anys està fent que la síndria, una fruita molt hidratant, estigui pujant en demanda.
Hortalisses i el tomàquet
En total, aquesta associació empresarial estima que vendrà entorn de 60.000 tones de fruita al mes, aquest estiu. A això cal sumar-hi unes 300.000 tones d’hortalisses. És a dir, en total, 360.000 tones de producte al llarg de l’estiu, que suposa incrementar en un 4% el volum de comercialització de l’any passat.
Notícies relacionadesAmb tot, en el cas de les hortalisses la baixada de preu no serà tan acusada. "Els preus es mantenen pràcticament estables –va confessar Prats–. Sempre en comparació amb l’any passat, tenim l’albergínia, la ceba i el tomàquet madur que mantenen el preu, i baixades més notables en el cas del cogombre, el pebrot vermell i la pastanaga".
El tomàquet, que va ser un dels protagonistes de la jornada a l’acabar la presentació amb un tast que va estar conduït per la xef Carme Ruscalleda, serà, per cert, una de les estrelles de l’any independentment del preu. Segons assenyalen les dades ofertes pel vicepresident d’AGEM, Lorenzo Carrasco, si l’any passat es van comercialitzar en total 77.640 tones d’aquest producte, només amb els primers sis mesos de l’any ja es va per les 53.200 tones. "Acabarem l’any amb un augment significatiu d’aquest producte", va rematar.
- Club d’Estil de EL PERIÓDICO 10 trucs infal·libles de la guru de l’ordre Alicia Iglesias per triomfar amb el canvi d’armari
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Bakú aconsegueix 300.000 milions a l’any per als països del sud global
- Gavi, un any després
- El Barça acaba trasbalsat