Cap a unes vacances ecològiques

Recórrer Espanya amb cotxe elèctric

El temps màxim de recàrrega d’aquests vehicles oscil·la entre 40 minuts i una hora

Ja és possible anar de Girona a Cadis amb un vehicle elèctric. Només fan falta quatre parades per recarregar, cosa que permet cobrir una distància de 1.204 quilòmetres en aproximadament 15 hores.

Recórrer Espanya amb cotxe elèctric
4
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Al nostre país, el mercat del cotxe elèctric sembla que no acaba d’arrencar. A Espanya, la reticència cap al cotxe elèctric es basa en tres factors: l’autonomia, el preu i la infraestructura de recàrrega. Els fabricants, però, han fet els deures i cada vegada hi ha models amb més autonomia i amb uns preus continguts. La infraestructura ja són figues d’un altre paner, si bé cada vegada hi ha més punts i més operadors.

Ens plantegem la proposta de travessar Espanya, des de Girona fins a Cadis (1.204 quilòmetres) al volant d’un Hyundai Kona elèctric (triat millor cotxe de l’any pels lectors de Prensa Ibérica). El model acredita una autonomia urbana de 510 quilòmetres (400 quilòmetres en recorregut mixt) gràcies a una bateria de 65,4 kWh, cosa que afegida a un recorregut compensat en temps (parant a esmorzar, a dinar i a recarregar) ens permetria cobrir la distància en 15 hores, havent de parar entre quatre i cinc vegades a recarregar.

Estil de conducció

El cotxe elèctric ha sigut fins ara un gran desconegut per a l’usuari, bàsicament perquè es tracta d’un vehicle amb el qual hem d’observar un estil de conducció i una operativa una mica diferent dels models de combustió. Amb els anys se n’aprèn, i els usuaris que ja s’han acostumat a fer-lo anar aconsellen dur a terme diverses recàrregues curtes durant el trajecte més que no pas recàrregues llargues. L’ideal és recarregar una mica cada 250 o 300 quilòmetres i no esgotar tota la bateria.

A més, el nivell òptim està en el 80% de capacitat de la bateria, de manera que si trobem punts de recàrrega ràpida de 100 kW de corrent continu en tindrem prou amb quatre parades d’uns 40 minuts per omplir entre el 10% i el 80%. Amb 15 minuts es pot recarregar per a 162 quilòmetres en el cas del Hyundai Kona. Si optem per utilitzar carregadors de 50 kW el temps puja a uns 55 minuts per arribar a aquest 80%.

Recorregut de molta allargada

El nostre viatge arrenca a Salt (Gironès) per agafar l’AP-7 fins a Tortosa. Són un total de 271 quilòmetres, gairebé tots per autopista amb un consum d’entre 17 kWh i 21 kWh cada 100 quilòmetres, i en aquesta primera parada recarregaríem en un punt de 50 kW (a 0,45 euros el kWh).

El següent tram ens portarà fins a Paterna (Horta) després de cobrir 194 quilòmetres i carregar en un punt EDP de 22 kW (0,59 euros el kWh). D’aquí fins a Castillejo de Iniesta per l’A-3, on pararem a recarregar en el punt estrella del recorregut, un supercarregador de 300 kW de Zunder a 0,88 euros el kWh, tot i que també podem optar per fer-ho en un de 90 kW. Després de 565 quilòmetres serà un bon moment per parar a menjar i aprofitar-ho per recarregar en el de 90 kW durant 45 minuts o una hora.

El següent tram del viatge cobrirà la distància fins a Bailèn, per aturar-nos després de 290 quilòmetres en un punt de 50 kW (a 0,45 euros el kWh). D’aquí sortirem cap a la rodalia d’Alcalá de Guadaíra (Sevilla), després de recórrer 237 quilòmetres per l’A-4, per recarregar en un punt de 90 kW (a 0,54 euros el kWh). El tram final ens portarà fins a Cadis, on acabarem recarregant en un punt de 22 kW de Mercadona (a 0,25 euros el kWh). Tot el recorregut i la localització dels punts de recàrrega es poden fer des de l’aplicació mòbil d’Iberdrola, que ens ofereix la possibilitat de recarregar i pagar en més de 7.000 punts de recàrrega repartits per tot Espanya.

Utilitzant l’app d’Iberdrola, una de les més completes, es pot fer aquest trajecte triant punts específics. La seva aposta d’energia renovable en punts ràpids ens permetrà recarregar la major part de la bateria en un temps d’entre 30 i 70 minuts i, als punts ultraràpids, entre 5 i 10. Al mapa de l’app hi apareixen tots els carregadors, siguin o no d’Iberdrola, i podem fer la recerca del punt de recàrrega filtrant per tipus de connector i potència de càrrega. La icona Cargador cerca ens porta directament al punt de recàrrega d’Iberdrola més pròxim.

Notícies relacionades

A meitat de preu

El trajecte amb cotxe elèctric tindria un cost aproximat de menys de 100 euros, mentre que si el féssim amb un cotxe de gasolina la xifra ascendiria a més de 190 euros. En temps, el recorregut des de Girona fins a Cadis està entre 12 i 13 hores amb un vehicle de combustió, mentre que amb un cotxe elèctric, comptant els temps de recàrrega, seria d’entre 14 i 15 hores. Tot plegat comptant que quan parem a recarregar el punt estigui disponible i funcioni, un altre dels cavalls de batalla de l’electrificació a Espanya.