Sector en creixement

Barcelona negocia atraure la seu d’una organització global de la nàutica verda

L’Associació Internacional Marítima Elèctrica (IEMA) podria exercir de tractora d’altres negocis lligats a l’electrificació i la sostenibilitat

El desembarcament seria un nou exemple dels esforços de l’ecosistema de la ciutat 

Un dels objectius de l’entitat és promoure l’emissió zero en el transport marítim per al 2050  

Barcelona negocia atraure la seu d’una organització global de la nàutica verda
2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Nou fitxatge per a Barcelona. L’Associació Internacional Marítima Elèctrica (IEMA, per les seves sigles en anglès) preveu triar la capital catalana per establir una nova seu corporativa i d’operacions. Aquesta iniciativa, en cas de prosperar, tindria un gran efecte tractor de cara a la futura arribada de companyies del ram a la ciutat, segons fonts coneixedores del projecte.

Un dels objectius d’aquesta associació –presidida per l’emprenedor català Adrià Jover, que dirigeix, entre altres negocis, el fons per a start-ups Keanest Ventures amb seu a Nova York i Barcelona– és promoure l’emissió zero als sectors recreatiu, de serveis, de transport públic i de transport marítim per al 2050. L’ajuntament, el Port de Barcelona i Barcelona Global, a través de la seva agència Barcelona & Partners, s’han bolcat a aconseguir que aquesta associació, amb seu actual a Nova York, aposti per la capital catalana. L’arribada d’IEMA coincidiria a més amb l’auge del negoci nàutic que ha generat l’organització de la Copa Amèrica de vela.

La IEMA compta amb 75 socis que representen les principals empreses del sector marítim bolcat en la descarbonització. Es tracta d’una activitat de ràpid creixement en la indústria, que inclou i representa tota la cadena de valor en el segment denominat e-maritime.

Un petit equip

El desembarcament d’aquesta entitat a Barcelona seria un nou exemple dels esforços de l’ecosistema de la ciutat, com ja va passar, per exemple, amb l’arribada de la Compa América de vela. IEMA començaria amb un petit equip d’unes cinc persones, però ja han començat converses amb empreses sòcies de l’organització perquè optin també per Barcelona per instal·lar-se, segons les mateixes fonts. Un altre dels atractius de Barcelona és la transformació del Port Olímpic en un nou centre d’innovació d’economia blava per generar activitat econòmica i llocs de treball de qualitat relacionats amb el mar i la sostenibilitat ambiental.

IEMA es va registrar com a fundació el setembre del 2023 i els seus objectius s’alineen amb la data límit del 2030 per a la connexió elèctrica a terra per a grans embarcacions i altres regulacions exigides per l’Organització Marítima Internacional. Els seus objectius se centren a aconseguir avenços mesurables en l’adopció més àmplia de la tecnologia marina elèctrica i la infraestructura necessària per donar-li suport.

Notícies relacionades

Entre els socis d’IEMA figuren companyies de renom dedicades a l’electrificació, com els constructors de vaixells X Shore, Mobyfly i Tyde, l’especialista en infraestructures Aqua Superpower, l’agència de certificació nàutica HPiVS i els fabricants de motors elèctrics Evoy i Vita Power. També compta entre els seus membres amb els experts en bateries com Kreisel Electric i Kempower i Tritium com a especialista en infraestructures.

L’organització ha participat recentment en la firma d’un manifest amb el compromís d’adoptar la propulsió d’embarcacions elèctriques, emfatitzant l’«intercanvi de coneixements, l’extensió educativa, la investigació i el desenvolupament, la representació de la indústria i les consideracions culturals-ambientals».