Booking, multada amb 413 milions per abusar de la seva posició de domini
Competència sanciona la companyia per les condicions que imposa als hotels
Multa històrica a Booking. La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha sancionat amb 413,2 milions d’euros a la plataforma de viatges online per abusar de la seva posició de domini al mercat espanyol després d’una llarga investigació sobre les condicions comercials imposades als hotels espanyols per vendre les seves habitacions.
És la multa més cara aprovada per la CNMC tant per a una empresa, al davant de la sanció de 128 milions a Apple per restringir la competència a la seva web, com per resolució, ja que és més del doble que els 203 milions imposats a sis constructores per alterar licitacions. La companyia va anunciar que recorrerà la sanció a l’Audiència Nacional ja que no està d’acord amb la decisió de l’organisme regulador.
Booking.com centra la seva activitat en la intermediació entre els hotels, que ofereixen les seves habitacions, i els clients, que busquen un lloc on allotjar-se. I el seu funcionament passa pel cobrament als hotels d’una comissió calculada sobre l’import de les reserves i tota una sèrie de condicions de contractació a què obliga els establiments a adherir-se per figurar a la seva web.
El superregulador considera que la plataforma hauria abusat de la seva posició de domini al mercat espanyol, on compta amb una quota d’entre el 70% i el 90%, des d’almenys l’1 de gener del 2019 i fins a l’actualitat a l’establir "una sèrie de condicions comercials no equitatives als hotels" i al "restringir" la competència, fet que es tradueix en dues multes de 206,6 milions d’euros cadascuna.
Clàusula de preu
Entre aquests abusos, l’organisme que dirigeix Cani Fernández destaca la fixació d’una clàusula de preu que impedeix als establiments oferir preus més barats de les seves habitacions a les seves pròpies webs, mentre que Booking es reserva la possibilitat de rebaixar el preu de l’habitació que l’hotel publica a la seva plataforma.
També, la imposició de condicions generals de contractació en anglès com a vinculants i subjecció de les mateixes al dret dels Països Baixos –en cas de conflicte sobre aquestes clàusules, els establiments hotelers no poden anar als tribunals espanyols, cosa que els genera costos de litigació inequitatius– i la falta de transparència sobre l’impacte que té la subscripció als programes Preferent, Preferent Plus i Genius a les seves posicions dins de la classificació predeterminada de resultats que ofereix la web.
A més, considera que establir el nombre total de reserves d’un hotel a través de Booking.com com a criteri de posicionament a la llista de resultats predeterminada de Booking.com incentiva els hotels a concentrar les seves reserves online únicamens a través d’aquest canal, fet que impedeix que competidors puguin entrar o expandir-se al mercat.
I afegeix que utilitzar com a criteri per accedir i mantenir-se als programes Preferent i Preferent Plus un requisit de rendiment basat en la rendibilitat de cada hotel per a Booking.com promou que els allotjaments segueixin una política de preus i de disponibilitat que els condueix a concentrar les seves vendes a la plataforma, en perjudici d’altres agències competidores.
L’origen de la investigació sorgeix el 2021, quan l’Associació Espanyola de Directors d’Hotel i l’Associació Empresarial Hotelera de Madrid va denunciar la companyia per abusar de la seva posició de domini.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia