Emprenedoria

L’Ibex 35 de les ‘start-ups’

L’Ibex 35 de les ‘start-ups’
2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Primera frase de l’informe i ja se les defineix com a "motors clau del creixement i la innovació". Més endavant es parlarà també de les scale-ups –les joves empreses tecnològiques que han crescut prou per deixar enrere la fase de start-up– com a agents amb un "paper fonamental" en la transició cap a la sostenibilitat en el parc empresarial. En definitiva, com a peces fonamentals en el futur econòmic de qualsevol país. Almenys així ho veuen vuit grans companyies (la majoria, gegants borsaris) que fa mesos que treballen perquè comenci a funcionar a Madrid el campus d’emprenedoria més gran d’Espanya i Llatinoamèrica.

Primeres aportacions

L’han anomenat Patio Campus i, participat per BMW, Cepsa, Iberia, Inditex, L’Oréal, Mahou San Miguel, Merlin Properties i Pascual, ha començat a esbossar aquests mesos les seves primeres aportacions al mercat que pretenen dinamitzar. Per exemple, un índex que reflecteixi quines scale-ups conformarien un hipotètic Ibex 35. O, el cas més recent, una anàlisi de l’ecosistema emprenedor espanyol que confirma que Catalunya lidera còmodament aquest mercat.

D’acord amb la seva última recopilació de dades, la comunitat allotja unes 2.000 start-ups i una mica més d’un miler de scale-ups tecnològiques (1.074). Entre les dues famílies donen feina a gairebé 30.000 persones, ingressen 4.500 milions d’euros i acumulen una inversió, aquest any, de quasi 440 milions d’euros.

No estranya, doncs, que pràcticament la meitat de les empreses que conformarien l’Ibex-35 de les start-ups tinguin seu a Catalunya: són 15 de 35, davant les 13 que aporta Madrid, un parell d’andaluses i una asturiana. La resta són empreses fundades a Espanya però que han traslladat la seva seu als Estats Units.

Notícies relacionades

Aquestes empreses són ordenades en funció de la puntuació que sumen a l’avaluar el seu grau d’innovació, el seu impacte en la societat i la viabilitat del seu model de negoci. "És el primer informe que posa en la balança i que dona prioritat a l’impacte de les diverses companyies i mostra un rànquing basat en aquesta variable que considerem fonamental a l’hora de valorar la rellevància d’una scale-up", contextualitza la directiva de L’Oréal i membre de la junta directiva de Patio Campus, Maria Barrié, en aquest estudi en què també remarca que l’impacte ha sigut "el factor diferencial" a l’hora de condicionar i posicionar les companyies en el rànquing.

Això explica que siguin Wallbox i els seus carregadors per a vehicles elèctrics, Heura i el seu ampli assortiment de productes alimentaris a base de proteïna animal i MundiMoto i la seva plataforma de compravenda de motos, les tres scale-ups catalanes que identifiquen com a més prometedores. No apareixen directament en el rànquing, però els directius d’aquesta associació empresarial sí que tenen vigilades com a peces clau en el "desenvolupament de tot el teixit empresarial" empreses com Glovo, PromoFarma i Yaba.