Violació de la intimitat

Google i Meta van acordar enviar publicitat a menors d’edat

Una investigació periodística revela un pacte que incompleix les mateixes normes del gegant de les recerques a internet

Google i Meta van acordar enviar publicitat a menors d’edat
1
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Google i Meta van tancar un acord secret per enviar publicitat a usuaris menors d’edat, segons ha destapat una investigació del Financial Times, un projecte que incompleix "deliberadament" les mateixes normes del gegant de les recerques a internet. El diari econòmic britànic informa que Google va allargar la mà a Instagram, propietat de Meta, per llançar una campanya promocional d’anuncis que s’adreçaven a usuaris d’entre 13 i 17 anys. Aquesta campanya es va vehicular a través de Youtube, propietat d’Alphabet, l’empresa matriu de Google. Per ara, es desconeix quant va cobrar per això.

Segons assenyalen els documents i les fonts internes consultades pel FT, Google hauria pres mesures per dissimular la intenció de la seva campanya, prohibint als equips implicats en el projecte fer qualsevol referència per escrit a l’edat dels seus objectius publicitaris. En lloc d’especificar que eren menors, aquests usuaris apareixien registrats en el sistema com a "desconeguts". En les seves converses privades, Google presumia de l’ús "realment impressionant" que els usuaris de 13 i 17 anys feien de Youtube.

Prohibició interna

D’aquesta manera, el gegant tecnològic de Menlo Park, Califòrnia, hauria tancat l’acord amb Meta sabent que les seves polítiques prohibeixen teledirigir publicitat a adolescents menors de 18 anys, així com utilitzar les seves dades per personalitzar-la. Google també té polítiques que prohibeixen eludir les seves pròpies directrius.

Notícies relacionades

Després de ser contactada pel FT, Google va cancel·lar el projecte, va obrir una investigació interna i va negar que s’hagi enviat anuncis a usuaris de Youtube menors d’edat. "Prohibim la personalització d’anuncis a menors de 18 anys, punt. (...) Hem confirmat que les salvaguardes van funcionar correctament en aquest cas", va explicar la companyia.

Meta també ho ha negat. No obstant, el rotatiu assenyala que aquest projecte secret ja estava en desenvolupament quan, al gener, el director executiu del gegant, Mark Zuckerberg, va comparèixer davant el Senat nord-americà per demanar perdó als familiars de nens i nenes que havien mort per causes aparentment relacionades amb el seu ús de xarxes socials com Facebook o Instagram.