L’última opció del consumidor

El negoci del ‘delivery’ avança a pas lent. Només el 7% de la despesa en restaurants respon a aquesta opció davant el 25% del ‘take away’ i el 68% dels que mengen a l’establiment. Les previsions de creixement són baixes, molt allunyades de l’augment del menjar preparat dels supermercats.

L’última opció del consumidor
2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

La pandèmia i l’auge del teletreball van provocar que se li augurés un futur brillant, però el negoci de l’entrega de menjar a domicili avança a pas més aviat lent. El seu públic no creix com ho fa aquell que busca que el supermercat li porti la compra a casa, per exemple, i la majoria del que ingressa el restaurant continua arribant del servei a sala o, a tot estirar, de la gent que vol menjar fora de l’establiment, però que ella mateixa recull el producte.

Segons l’Observatori de Restauració de Marca que elabora KPMG, l’any passat, només un 7% de la despesa que es va efectuar en restaurants a Espanya va ser en forma de delivery. És un percentatge lluny del 25% que es dedica a la compra de menjar en un establiment per consumir-lo a fora (take away) i molt lluny del 68% que es continua destinant a menjar al local.

És cert que aquesta última modalitat ha caigut 10 punts exactes en aquest període de pandèmia, confinaments i inflació desbocada, però és despesa que passa, pràcticament en la seva totalitat (vuit punts), al take away. Fins i tot així, al preguntar aquesta consultora en què pretenien invertir els restaurants en els pròxims mesos, les eines per fomentar l’entrega a domicili o la recollida al local quedaven relegades a la novena posició, darrere de l’obertura de locals, la millora del producte, la digitalització, el màrqueting, la formació de personal...

"En el cas concret del delivery el 36% dels grups de restauració esperen que el canal continuï creixent els pròxims anys, mentre que el 55% augura un escenari d’estancament", apuntava a continuació aquest document. "Tampoc hi ha una visió consensuada quant a la manera de potenciar aquest servei: una de cada tres cadenes aposten per fer-ho a través de les plataformes o agregadors i un percentatge superior –el 45%– prefereixen impulsar-lo mitjançant mitjans propis (web o aplicació)", afirma aquest informe.

Les principals damnificades per aquesta postura són, precisament, les plataformes que es dediquen al delivery. Fa anys que el sector agafa fama, protagonisme i clients, però no aconsegueixen trobar la fórmula per començar a guanyar diners amb la seva activitat. Moltes han tancat, d’altres opten per mantenir un model laboral il·legal i l’única que es manté amb riders contractats, ho fa gràcies a mercats que funcionen millor que l’espanyol.

Sense complexos

Notícies relacionades

El portal estadístic Statista preveu que aquesta fórmula de consum, però portada al supermercat (és a dir, rebre la compra a casa) continuï creixent amb doble dígit d’aquí al 2026 (+20%, +15%, +10%...) i que l’entrega d’un dinar o sopar a domicili ho faci també, però més en ordres del 5% o fins i tot de l’1% de cara al 2028 o 2029.

Hi ha, encara, una última tendència que, inesperadament, podria estar robant protagonisme al delivery: la del menjar preparat. L’últim any, el negoci ha agafat tanta velocitat que ja és estrany el supermercat que no ha dedicat una zona exclusivament a aquesta fórmula de consum. La majoria de cadenes que operen a Espanya parlen sense complexos d’un segment en absolut creixement.