El fundador de Temu, l’home més ric de la Xina

L’empresari Colin Huang agafa el relleu del magnat de l’aigua embotellada Zhong Shanshan i del creador d’Alibaba, Jack Ma.

El fundador de Temu, l’home més ric de la Xina

STR

2
Es llegeix en minuts
Adrián Foncillas
Adrián Foncillas

Periodista

ver +

No hi ha millor negociant que el xinès ni millor negociant xinès que el de Zhejiang. Aquesta província de la costa oriental, al sud de Shanghai, va crear algunes de les millors mesures durant l’apertura, temps efervescents en què la Xina aplicava el mètode assaig-error i adoptava el que funcionava, fos legal, alegal o fins i tot il·legal. És una casualitat, o potser no, que els últims tres xinesos al capdavant del llistat de fortunes nacionals naixessin a la seva capital, Hangzhou, una esponjada ciutat famosa pel seu Llac de l’Oest que elegeixen moltes parelles per a la seva lluna de mel.

Colin Huang, fundador de la plataforma de vendes online Temu, és avui el xinès més ric després de rellevar Zhong Shanshan, magnat de l’aigua embotellada, i Jack Ma, creador d’Alibaba. Als 44 anys acumula 46.900 milions de dòlars, segons Forbes. Huang va dimitir quatre anys enrere de PDD Holdings, coneguda abans com a Pinduoduo, però continua alimentant el seu patrimoni amb els seus beneficis. L’expansió de Temu, la seva branca internacional, completa la seva fortuna. La capitalització borsària de Temu va superar al maig la d’Alibaba i va acabar amb el seu llarg regnat al comerç digital global.

Huang tan sols ha necessitat nou anys per segellar el sorpasso. Pinduoduo, nascuda el 2015, va acaparar l’atenció al competitiu mercat nacional amb descomptes agressius i un aparador inabastable. El seu objectiu llavors, va aclarir en una entrevista amb la revista local Caijing, no era "que la gent de Shanghai sentís que vivia a París, sinó que la d’Anhui –una província rural– disposés de paper de cuina i fruita fresca". El propòsit ara és més ambiciós: "Compra com un bilionari", convida la seva web. La inversió mastodòntica en publicitat, amb campanyes televisives a la Superbowl, la separa d’Alibaba, igual com la clientela. Dos terços dels usuaris d’aquesta són xinesos mentre que Temu s’ha consolidat amb força a Occident. Ha superat Shein als EUA i suma 75 milions de clients mensuals a Europa.

Notícies relacionades

La seva biografia sublima l’emprenedor tossut, amb tants èxits com fracassos, un ull clínic per al mercat i sempre preparat per reinventar-se. Va ser un nen superdotat per a les matemàtiques que va estudiar a l’escola de les elits polítiques i econòmiques de Hangzhou, es va graduar en Ciències Informàtiques i va aconseguir el seu màster als EUA. El 2004 va tornar a la Xina enrolat en l’equip de Google, però la sortida de la multinacional del país el va deixar sense feina poc després. Després d’un any pensant en el seu nou rumb i alguna iniciativa frustrada, va fundar Pinduoduo.

La seva fortuna superava ja el 2021 els 70.000 milions de dòlars, beneficiada per l’empenta oficial a les tecnològiques, quan Pequín va ordenar parar. El Govern va creure que el sector corria més del necessari i que urgia repartir les riqueses de forma més solidària. És una de les polítiques que Occident mira amb escepticisme, però que han aconseguit llimar les desigualtats socials. Huang va perdre el 87% del patrimoni i va mirar enfora, va obrir sucursals a Dublín i Boston i va posar a la diana Shein i Alibaba. Ha patit similars denúncies que els seus rivals a causa de pràctiques comercials injustes i una seguretat millorable. Corea del Sud la investiga per publicitat falsa. n