Wizz Air agita el sector aeri amb una tarifa plana per a vols il·limitats
L’aerolínia hongaresa llança una oferta de subscripció anual per 599 euros / Els aeroports espanyols tenen penjat el cartell d’esgotat
Cop sobre la taula en la compra de bitllets d’avió. Després de l’expansió dels tiquets low cost, liderats per aerolínies com Ryanair o EasyJet, la firma hongaresa Wizz Air llança una nova estratègia comercial basada en el cada vegada més estès model de subscripció, que garanteix uns ingressos constants durant un període de temps a la companyia, mentre ofereix un preu més assequible per als usuaris.
El programa en qüestió s’anomena Wizz Air all you can fly (viatja tot el que puguis), té un cost anual de 599 euros i permet agafar vols tantes vegades com es vulgui dins dels orígens i les destinacions de tota la seva xarxa internacional, que compta amb gairebé mil rutes per Europa, el nord de l’Àfrica, l’Orient Mitjà i Àsia.
En el cas d’Espanya, Wizz Air compta amb vols des de Madrid, Barcelona, Alacant, Bilbao, Castelló, Fuerteventura, Girona, Gran Canària, Eivissa, Màlaga, Palma, Santander, Sevilla, Tenerife, València i Saragossa, que enllacen amb destinacions europees com ara Sofia (Bulgària), Bucarest (Romania), Milà i Roma (Itàlia), Budapest (Hongria), Tirana (Albània), Viena (Àustria), Kutaisi (Geòrgia), Belgrad (Sèrbia) o Katowice (Polònia), entre altres.
Com qualsevol contracte, l’oferta té lletra petita. D’una banda, a més de la quota anual, els subscriptors han de pagar una tarifa de 9,99 euros per cada vol que realitzin en concepte de despeses. D’una altra, només es poden reservar vols amb tres dies d’antelació o menys (a partir de 72 hores de la data del viatge), cosa que dificulta la planificació de les vacances, perquè aquell termini afecta també el vol de tornada. Això últim implica que, si no es vol arriscar a quedar-se en el destí més temps del desitjat, només es podrà organitzar una miniescapada si es reserven els dos trajectes alhora.
La tarifa no inclou equipatge de mà ni facturat, sinó només un article personal (similar a una motxilla), cosa que suposa que qualsevol servei afegit implica un cost addicional per als clients. "(Per a l’aerolínia) aquests ingressos addicionals són essencials per mantenir la rendibilitat, ja que la tarifa base del bitllet podria no cobrir els costos operatius si el nombre de vols dels passatgers de la tarifa plana és molt elevat", explica el catedràtic de gestió del transport aeri a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Pere Suau-Sanchez, que afirma que és "improbable" que aquest model es pugui exportar a altres companyies amb una estructura de costos més alta que Wizz Air, com podria ser el cas d’Iberia.
Els primers vols sota aquest model de subscripció es poden disfrutar a partir del 25 de setembre. Però la seva disponibilitat es limita a 10.000 places, cosa que ha provocat que amb prou feines quedin places després de diversos dies amb una oferta de llançament que reduïa el seu preu a 499 euros, a excepció de subscripcions amb origen en alguns aeroports polonesos, hongaresos, búlgars o albans. Tots els aeròdroms espanyols tenen penjat el cartell de esgotat a la web de l’aerolínia.
‘Expansió agressiva’
Notícies relacionadesAquest model de subscripció no és nou en la indústria de l’aviació, segons Suau-Sanchez. Aerolínies com la nord-americana JetBlue i la noruega Wideroe han experimentat amb estratègies similars en el passat, però "amb resultats mixtos, en gran part a causa de la dificultat d’equilibrar l’atracció de nous segments de mercat sense canibalitzar la demanda existent".
Suau-Sanchez creu que el nou producte podria ser una "maniobra" de l’aerolínia "per augmentar ràpidament les seves reserves d’efectiu a curt termini" després de trobar-se en una "posició financera delicada" per la seva "expansió agressiva en les primeres fases del poscovid". "No obstant, aquest tipus de model només és sostenible si s’aconsegueix atraure nous clients que de cap altra manera no volarien, en lloc de simplement oferir vols il·limitats als seus passatgers freqüents", afegeix.
- Urbanisme La nova ronda de Sant Antoni provoca embussos d’autobusos
- NENS TUTELATS El Govern va adjudicar cent milions a dit en centres de menors del 2016 al 2020
- Col·lisió entre Broncano i Motos per Jorge Martín
- Cada cop més menors incompleixen el règim de visita després d’un divorci
- Flick no es veu estant deu anys al Barça com Guardiola al City
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- ERC busca la via per recuperar militants
- El testimoni d’Aldama deixa al TS l’opció d’investigar el Govern
- Sánchez es querella contra Aldama per "dret a l’honor"
- Vendre’s per 1,5 milions