Turquia, el segon fabricant de peces més important per a Inditex i Mango

El país és també el cinquè proveïdor de Desigual i el quart de Primark i H&M

Turquia, el segon fabricant de peces més important per a Inditex i Mango
3
Es llegeix en minuts

A les botigues espanyoles de moda s’ha produït una transformació lenta, però constant. En una qualsevol de marques reconegudes, com Inditex o Mango, a les etiquetes ha desaparegut el tradicional made in China. Ara, al seu lloc, s’escriu amb més assiduïtat el made in Turkey. Només per darrere de la Xina, el gran productor de moda del món, Turquia ha aconseguit escalar en els últims anys fins a convertir-se en el segon fabricant més important de peces de vestir de la indústria tèxtil europea. La proximitat que abarateix el transport de la producció, els costos laborals inferiors i l’atractiu que ofereix aquest país a inversors del sector fan de Turquia el hub industrial del tèxtil del continent que fins fa pocs anys es concentrava gairebé en la seva totalitat al sud-est asiàtic.

Turquia és el segon país que més fàbriques concentra d’Inditex i Mango. Segons es recull en la memòria anual del grup del 2023, la firma compta amb 847 fàbriques de confecció associades a proveïdors amb compra especialitzades en tall, confecció, entintatge, rentat, estampat o acabat. En el cas de Mango, 2.992 fàbriques es van ocupar de la producció de les seves vendes el 2023. El país és també el cinquè proveïdor de Desigual i de Tendam, i en l’àmbit internacional, és el quart fabricant de peces de Primark i H&M. El seu auge és tal que fins i tot la plataforma xinesa de moda Shein busca un centre de producció a Europa per distribuir els seus productes amb més rapidesa i estudia l’opció de situar-lo en aquest país.

Turquia ja és el setè exportador més gran de matèries tèxtils i les seves manufactures. El 2022 va exportar un total de productes tèxtils per un valor de 36,7 milions de dòlars que es van dirigir principalment a Alemanya (4,78 milions de dòlars), Espanya (3,23 milions) i Regne Unit (2,7 milions), segons les dades recopilades pel think tank francès Centre d’Estudis de Prospectives i Informacions internacionals (CEPII). "Turquia s’ha convertit en el hub industrial de moda per a Europa", confirma el president de l’Associació Nacional del Comerç Tèxtil, Complements i Pell (Acotex), Eduardo Zamácola.

No és un fenomen nou. Les exportacions de tèxtil des de Turquia van començar a créixer de manera exponencial des de fa 20 anys, tot i que la Xina va acaparar la producció de la major part de les empreses d’aquesta indústria. Tot va canviar amb la irrupció de la pandèmia, que va fer que les grans marques es replantegessin posar tots els ous a la mateixa cistella. Així, països com el Vietnam, Cambodja, el Pakistan, l’Índia o Turquia van començar a robar quota de mercat al gegant asiàtic. Però les xifres encara avalen el seu lideratge: el 35% de l’exportació mundial de tèxtil correspon a la Xina davant el 5% de Turquia.

Notícies relacionades

Localització

Davant altres països del sud-est asiàtic, Turquia ofereix avantatges que, per la seva localització, no podran aconseguir mai: "És prou pròxim com per enviar-hi fins i tot un camió, els preus són més barats i tenen coneixement de la indústria", apunta Zamácola. Però a més, entra en l’esfera europea. "Està en el centre la inversió europea perquè cada vegada és més amigable i està liberalitzant la seva economia", afirma Luciana Taft, analista d’Afi. Per exemple, en l’últim any i mig va augmentar un 49% el salari mínim interprofessional, un canvi de política que acosta postures amb els seus veïns del continent. Amb tot, és aquest últim gir polític el que dificulta que pugui desbancar la Xina com a primer fabricant en el curt-mig termini. "Turquia és un país car, supera la resta de països del sud-est asiàtic en costos laborals", assegura Taft.