Renfe ha invertit 75 milions en quatre anys a les estacions de Rodalies

La major part s’ha destinat a millorar l’accessibilitat amb la instal·lació d’ascensors i escales mecàniques i la supressió de barreres arquitectòniques

Renfe ha invertit 75 milions en quatre anys a les estacions de Rodalies
2
Es llegeix en minuts
Juan Ruiz Sierra
Juan Ruiz Sierra

Periodista

ver +

Renfe ha invertit una mica més de 75 milions d’euros en la "millora i modernització" de les estacions de Rodalies durant els últims quatre anys. Segons dades del Ministeri de Transports, les principals actuacions a les quals s’ha destinat aquesta quantia tenen a veure amb l’accessibilitat, connectant andanes i vestíbuls amb ascensors i escales mecàniques, eliminant barreres arquitectòniques i ampliant les andanes per guanyar en capacitat operativa.

La inversió està destinada a una parcel·la molt específica dins del que suposa globalment Rodalies. Quan ERC i el PSOE van pactar el futur traspàs de la xarxa com a part de l’acord per reelegir Pedro Sánchez, el novembre passat, la Generalitat, llavors governada pels republicans, xifrava en més de 3.600 milions d’euros els recursos pressupostats i no gastats en la infraestructura. A finals de juliol, poc abans de la investidura de Salvador Illa com a nou president, l’Executiu central es va comprometre a transferir 1.520 milions d’euros d’aquí al 2026 per compensar Catalunya per despeses relacionades amb Rodalies de les quals es va fer càrrec el Govern durant l’última dècada.

Dins dels 75 milions d’euros, una mica més de 17 milions segons Renfe s’han fet servir en obres perquè siguin més accessibles estacions com les de Bellvitge, Vilafranca del Penedès, Ocata, Cerdanyola Universitat, Vacarisses, Cornellà i Santa Perpètua Riera de Caldes, que és de nova construcció. A més, 11 milions d’euros s’han invertit a Arc de Triomf, Mollet-Sant Fost, Vacarisses-Torreblanca i Gelida, que es troben en l’última fase d’execució de les obres.

En paral·lel, Renfe continua treballant en la "millora" de les estacions de Llinars del Vallès i el Vendrell, amb actuacions que ascendeixen a 10 milions d’euros, segons Transports. Com a apunt, el ministre d’aquesta cartera, Óscar Puente, compareixerà divendres al Senat a petició del PP per donar compte dels problemes ferroviaris ocorreguts en el conjunt d’Espanya durant les últimes setmanes, amb l’estació madrilenya de Chamartín com a principal exponent. Finalment, Renfe està desenvolupant un pla per adequar els ascensors més antics en una desena d’estacions, amb una inversió de 9,2 milions d’euros.

La transformació digital

Notícies relacionades

Els altres 25 milions, d’acord amb la informació de Renfe, que gestiona 107 de les 202 estacions de Rodalies, s’han destinat a la transformació digital. Així, set milions han anat dirigits a renovar els sistemes d’informació de les estacions, a través de la megafonia i els monitors. La resta d’aquesta quantia s’ha destinat a sistemes de seguretat i a la substitució de la cartelleria tradicional i la renovació dels mètodes per mesurar els temps.

Mentrestant, el Govern central i la Generalitat, representada ara en aquesta matèria per la socialista Sílvia Paneque com a nova consellera de Territori, encaren el setembre amb molta feina per fer per al traspàs de Rodalies, pactat pel PSOE amb ERC a canvi del suport dels set diputats republicans a la investidura de Pedro Sánchez.