Alimentació

El canvi climàtic ha canviat les compres d’un terç de les llars

Més de la meitat dels consumidors prioritzen els productes frescos de temporada i opten per la compra a granel o els envasos amb menys plàstic

Els usuaris temen que els nous hàbits ocasionin una pujada del preu en alguns productes

El canvi climàtic ha canviat les compres d’un terç de les llars
2
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

Les campanyes per reduir l’ús de plàstics, rebaixar les emissions contaminants i mitigar, en suma, els efectes del canvi climàtic han començat (per fi) a fer efecte en la manera en què els consumidors fan les seves compres de productes frescos. Ara, quan van al súper, ja no es fixen només en l’aspecte de la fruita i la verdura, en el preu del peix o en les ofertes que hi ha a la carn. Ara, a més, molts miren també si aquest producte és de temporada, si s’ha cultivat a Espanya o ve d’un país remot o si està embolicat en plàstic i si es pot comprar, pel mateix preu, a granel.

De fet, un de cada tres consumidors espanyols reconeix que, de fa un temps, ha modificat els seus hàbits de compra per consciència ambiental. I, de cara als pròxims anys, la gran majoria de la població creu que acabarà havent de canviar la seva llista de la compra habitual per l’impacte que el canvi climàtic està tenint ja en el cultiu d’aliments.

La sisena edició de l’Observatori de Productes Frescos, que elabora la cadena de supermercats Aldi a Espanya, constata que els consumidors espanyols valoren cada vegada més que els supermercats estiguin reduint el plàstic, un factor que per a molts contribueix a millorar el prestigi i la imatge de l’establiment en qüestió. Amb tot, són molts els que pensen que encara queda molt camí per recórrer i que els comerços haurien de fer un esforç suplementari per limitar encara més l’ús del plàstic.

De proximitat

Més de la meitat dels participants en l’estudi asseguren que prioritzen la compra de productes frescos de temporada (56%), i si no poden adquirir-los a granel, prioritzen els que porten menys plàstic als envasos (51%). Un 47% els prefereix de proximitat i un 24% opta per adquirir productes de cultius sostenibles i ecològics.

La compra a granel és una tendència a l’alça, remarca el mateix informe. No només perquè cada vegada hi ha més consciència per reduir l’ús de plàstics. També perquè d’aquesta manera es redueix notablement el malbaratament alimentari.

El 62% dels consumidors asseguren que prioritzen comprar els productes frescos a granel i un 64% donen molta o bastanta importància al fet que els embolcalls siguin sostenibles. "Aquesta preferència s’accentua entre els compradors que compren amb més freqüència", indiquen els autors de l’estudi, que Aldi fa anualment.

Notícies relacionades

"Els productes frescos continuen sent essencials a la cistella de la compra", reafirmen els responsables de l’informe. "Tant és així que la qualitat dels frescos es posiciona com el cinquè factor més important a l’hora d’elegir supermercat on fer la compra setmanal, només per darrere de la proximitat de l’establiment, que tingui bons preus en els seus productes en general, que compti amb ofertes i promocions i que permeti fer la compra completa", afegeixen.

L’estudi preveu també que el 76% de la població acabarà modificant els seus hàbits de compra pels efectes que la crisi climàtica tindrà (està començant ja a tenir, de fet) en la producció d’aliments. Aquest impacte es traduirà, segons l’opinió dels compradors, en un augment dels preus (70%), en l’escassetat d’alguns productes (63%) o la desaparició d’algunes variants (34%), entre altres factors.