El ‘fes-me plorar’ alemany
Els ciutadans d’Alemanya encaixen amb sarcasme l’escassa puntualitat dels trens, el deteriorament de vies i estacions i el deficient funcionament

Entre dos i tres milions de vegades s’han alterat els horaris regulars de sortida o arribada dels trens a Alemanya des de començament d’any. El percentatge dels que no van arribar puntualment es va situar en el 53% el juny passat. I la situació està lluny de millorar, ja que per a l’any vinent s’anuncia una gran operació per a la posada al dia de les seves vies, andanes i senyals al llarg dels 39.200 quilòmetres que formen la xarxa de ferrocarrils de la Deutsche Bahn (DB). Es preveu un xafarranxo per al sofert usuari alemany.
"És la loteria", resumia aquesta setmana el diari Süddeutsche Zeitung (SZ), en un extens article sobre el marasme en què s’ha enfonsat el servei ferroviari, després de dècades en què les seves autoritats han negligit les inversions. És un capítol que s’ha anat deixant aparcat per altres comeses suposadament més imminents, des de la crisi de l’euro fins a la de la pandèmia o l’energètica, en un país on l’austeritat és dogma des de temps d’Angela Merkel. També hi ha influït l’estalvi en el manteniment, pràctica iniciada a mitjans del 1990, al reestructurar-se com a societat anònima, amb la vista posada en la seva sortida a borsa. En el consell de vigilància de la DB s’admet que s’ha "perdut el control" sobre la situació.
Notícies relacionadesEl que és realment revelador és com encaixa el ciutadà alemany aquestes informacions: encongint-se d’espatlles o amb el que a Alemanya es denomina galgenhumor, l’acudit d’un penjat davant una situació sense sortida.
Les vergonyes de la Deutsche Bahn, que té com a accionista al 100% l’Estat, són conegudes per qualsevol ciutadà. Durant l’Eurocopa passada van sortir cap a l’exterior després de diversos articles de mitjans estrangers, sorpresos que una cosa així passés en un país que va tenir fama d’eficient. Impuntualitat, serveis col·lapsats, trens obsolets, estacions desolades i una alta velocitat que pot arribar als 300 quilòmetres per hora, però la mitjana de la qual està en els 127.
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Tribunals Qui és Inés Guardiola, l'advocada que ha aconseguit l'absolució de Dani Alves
- Reforma pendent El final del canvi d’hora apunta al 2026
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- El TSJC absol Alves d’agressió sexual a una jove al Sutton el 2022
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Pla pilot El Govern concedirà beques de 500 euros al mes per estudiar Filologia Catalana i augmentar la xifra de professors
- Catalunya Media City Salvador Illa presenta el ‘hub’ audiovisual Catalunya Media City a les Tres Xemeneies
- Crisi transatlàntica ¿Per què el Vell Continent és tan important per als EUA? Desmuntant el mite de l’Europa parasitària de Trump
- Apunts polítics de la setmana El kit de supervivència de Salvador Illa