El ‘fes-me plorar’ alemany

Els ciutadans d’Alemanya encaixen amb sarcasme l’escassa puntualitat dels trens, el deteriorament de vies i estacions i el deficient funcionament

El ‘fes-me plorar’ alemany
1
Es llegeix en minuts
Gemma Casadevall
Gemma Casadevall

Corresponsal a Berlin

ver +

Entre dos i tres milions de vegades s’han alterat els horaris regulars de sortida o arribada dels trens a Alemanya des de començament d’any. El percentatge dels que no van arribar puntualment es va situar en el 53% el juny passat. I la situació està lluny de millorar, ja que per a l’any vinent s’anuncia una gran operació per a la posada al dia de les seves vies, andanes i senyals al llarg dels 39.200 quilòmetres que formen la xarxa de ferrocarrils de la Deutsche Bahn (DB). Es preveu un xafarranxo per al sofert usuari alemany.

"És la loteria", resumia aquesta setmana el diari Süddeutsche Zeitung (SZ), en un extens article sobre el marasme en què s’ha enfonsat el servei ferroviari, després de dècades en què les seves autoritats han negligit les inversions. És un capítol que s’ha anat deixant aparcat per altres comeses suposadament més imminents, des de la crisi de l’euro fins a la de la pandèmia o l’energètica, en un país on l’austeritat és dogma des de temps d’Angela Merkel. També hi ha influït l’estalvi en el manteniment, pràctica iniciada a mitjans del 1990, al reestructurar-se com a societat anònima, amb la vista posada en la seva sortida a borsa. En el consell de vigilància de la DB s’admet que s’ha "perdut el control" sobre la situació.

Notícies relacionades

El que és realment revelador és com encaixa el ciutadà alemany aquestes informacions: encongint-se d’espatlles o amb el que a Alemanya es denomina galgenhumor, l’acudit d’un penjat davant una situació sense sortida.

Les vergonyes de la Deutsche Bahn, que té com a accionista al 100% l’Estat, són conegudes per qualsevol ciutadà. Durant l’Eurocopa passada van sortir cap a l’exterior després de diversos articles de mitjans estrangers, sorpresos que una cosa així passés en un país que va tenir fama d’eficient. Impuntualitat, serveis col·lapsats, trens obsolets, estacions desolades i una alta velocitat que pot arribar als 300 quilòmetres per hora, però la mitjana de la qual està en els 127.