El servei ferroviari

Puente: "El tren viu a Espanya el millor moment de la seva història"

El ministre demana, en la Comissió de Transports del Senat, "paciència i comprensió" davant les incidències i assegura que s’aniran resolent

El ministre diu que el canvi en els pròxims cinc anys serà «simplement espectacular»

Puente: "El tren viu a Espanya el millor moment de la seva història"
3
Es llegeix en minuts
Miguel Ángel Rodríguez

"Només m’ha faltat sentir que amb Franco els trens anaven millor. Doncs bé, aquestes argumentacions són totalment falses. El tren viu a Espanya el millor moment de la seva història. Ho repetiré per si no m’han sentit bé. El millor moment de la seva història", va assegurar Óscar Puente en la Comissió de Transports del Senat, en la qual va comparèixer a petició del PP ateses les nombroses incidències viscudes durant l’estiu a la xarxa ferroviària.

No obstant, el ministre de Transports va admetre que s’han viscut nombrosos retards, però ho va atribuir a les obres de modernització del sistema, als nous trens que s’han posat en servei i a l’escàs finançament que hi va destinar el Govern de Mariano Rajoy. "Prego una mica de paciència i de comprensió. No estem de braços plegats, estem invertint més que mai i veurem els resultats aviat", va dir.

En gairebé mitja desena d’ocasions i de diferents maneres, Puente va voler deixar clar que "el servei ferroviari que es presta avui a Espanya és el millor que s’ha prestat mai" i que és al nivell d’Alemanya, França i Itàlia. Fins i tot va dir que els ciutadans estan contents amb el servei que presta Renfe: "¿Aniria tanta gent amb tren si la conclusió fos que s’està prestant un mal servei? ¿Que els espanyols són masoquistes? Pugen al tren perquè estan en un alt grau satisfets amb el servei".

Per defensar aquestes afirmacions, Puente va reivindicar que el 31 de maig es va arribar al rècord de viatgers diaris, 118.000; que cada dia circulen per Espanya més de 530 trens d’alta velocitat i que el 76% arriben a l’hora; que en els últims anys s’ha reduït els temps de viatge, i que s’ha ampliat la freqüència de trens a gairebé totes les línies. A més, va dir que les inversions que està fent el Govern faran que el canvi en els pròxims cinc anys sigui "simplement espectacular".

Tot i així, el ministre de Transports no va poder negar la realitat de les incidències que han tingut lloc durant tot l’estiu. "Vull començar demanant disculpes als usuaris que s’han vist afectats per les incidències. Hem de treballar per prestar el millor servei de transport. Que vagi per davant el nostre compromís per reparar tots els problemes", va afirmar.

Puente va explicar que moltes de les incidències es deuen a les obres que s’estan efectuant a la xarxa ferroviària per actualitzar-la. En aquest sentit, va admetre que els problemes es continuaran produint en els pròxims mesos, però que després es reduiran. Les incidències, va dir, "són conjunturals", però "els beneficis seran duradors". "La falta d’inversió de determinats períodes no se supleix en dos dies o en dos anys", va insistir.

Trens antics i obres

Notícies relacionades

No obstant, també va assenyalar que l’antiguitat dels trens està sent un problema i que, a més, els trens que va licitar el PP el 2008 –els Talgo S106, anomenats Avril– i que s’han incorporat aquest any estan donant nombroses fallades, que són la causa de moltes d’aquestes incidències. Per això, el ministeri ha iniciat accions de reclamació de danys i perjudicis contra l’empresa fabricant. D’altra banda, va explicar que la incidència més gran de totes, la del 5 d’agost, es va produir perquè un tren es va espatllar al túnel que connecta l’estació de Chamartín amb la d’Atocha, l’única via disponible per sortir cap a Llevant, fet que va derivar en 43 retards.

I també es va referir a les aglomeracions viscudes a l’estació de Chamartín per culpa d’aquests retards. Puente va dir que les obres al hall d’aquesta estació tenen com a conseqüència que només hi hagi disponibles 2.600 metres quadrats dels 10.000 habituals. Tot i així, va afirmar que en els pròxims mesos s’ampliarà a més de 6.000 metres i el 2026 arribarà als 18.000 metres quadrats.