Consum

L’ocàs d’Avon

Els canvis d’hàbit han acabat amb empreses que no han evolucionat el seu model de venda porta a porta. L’última víctima és la mítica firma de cosmètica.

L’ocàs d’Avon
1
Es llegeix en minuts

En temps d’influencers i compres per internet, la venda porta a porta té els dies comptats. El canvi d’hàbits dels consumidors i la digitalització han donat la punta a negocis històrics que no han sabut adaptar-se a la nova situació. L’última víctima dels negocis per catàleg ha sigut Avon Products, que s’ha acollit recentment al capítol 11 de la llei de fallides dels Estats Units per continuar operant fins que pugui pagar els deutes. "Aquesta mena d’empreses van ser molt innovadores al seu dia. Els comercials anaven casa per casa i explicaven el producte. Però aquesta pràctica ha quedat molt desfasada", afirma Isabel Jiménez Zarco, professora dels Estudis d’Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Un cas similar és el de Tupperware, que el 2023 va estar a punt de la fallida. A Espanya hi ha el cas de Círculo de Lectores, que el 2019 va anunciar el tancament de la xarxa comercial.

"Jo vaig participar en una de les reestructuracions d’Avon a Espanya als anys 90. Els hàbits de consum van començar a canviar i també la mida de les famílies, que començaven a ser més petites", recorda Luis Martín, advocat i soci del despatx Abencys.

Notícies relacionades

Jiménez Zarco assenyala que el perfil de clients d’Avon ha canviat molt i que una gran part s’ha redirigit al món digital. "El públic jove busca aquesta mena de productes a internet, ja que des d’allà pot accedir a una gran quantitat d’informació. I també cal tenir en compte que els influencers exerceixen com a comercials de les marques", explica.

Hi ha vetes de mercat en les quals la venda directa continua tenint sentit, com els robots de cuina Thermomix. "Al tractar-se d’una cosa difícil de trobar a grans distribuïdors i d’un producte molt específic, potser pot continuar funcionant", diu Martín..