Innovació en el transport

Wuhan despunta en robotaxis mentre allunya l’estigma de la covid

La ciutat xinesa es converteix en pionera global dels taxis sense conductor amb 500 vehicles del gegant tecnològic Baidu

La irrupció del cotxe autònom genera debat sobre ocupació i seguretat que no aturaran el seu avanç

Wuhan despunta en robotaxis mentre allunya l’estigma de la covid
3
Es llegeix en minuts
Adrián Foncillas
Adrián Foncillas

Periodista

ver +

El taxi demanat per l’aplicació arriba al lloc acordat, la porta posterior es desbloqueja escrivint les quatre últimes xifres del telèfon en una pantalla tàctil i, un cop dins, comença a circular després de clicar al botó d’inici del trajecte en una tauleta que penja del suport del seient davanter, a través de la qual també es pot ajustar l’aire condicionat i consultar els detalls del trajecte en mandarí o anglès. Wuhan els dona la benvinguda al futur.

La capital de la província central de Hubei intenta enterrar el seu estigma pandèmic com a pionera global dels robotaxis o taxis sense conductor. No és casualitat: Wuhan és la Detroit xinesa, amb molta presència d’indústria automobilística nacional i plantes de Renault, General Motors i Honda. El gegant tecnològic Baidu compta amb 500 robotaxis allà i a finals d’any els haurà doblat. Són minoria davant els 17.000 taxis convencionals i les desenes de milers de conductors privats d’aplicacions similars a Uber, però ja han fet parlar.

Preus baixos

El seu principal avantatge és l’irrisori preu amb què Baidu busca una massa crítica d’usuaris: uns quatre iuans (0,50 euros) per trajecte davant els 18 iuans (2,30 euros) habituals. Els nous taxis reben una mitjana diària de 20 comandes davant les 13 dels taxis amb conductor, malgrat que no cobreixen tot el perímetre de la ciutat i eviten atraccions turístiques com la pagoda de la Grua Groga.

Baidu ha patit una sagnia econòmica des que va aconseguir la llicència per operar el 2019, però ja entreveu el final del túnel. El seu negoci Apollo Go serà rendible l’any vinent gràcies a la demanda creixent i els costos decreixents. La seva nova generació de robotaxis costa 200.000 iuans (uns 25.500 euros), un 60% menys que l’anterior. La consultora McKinsey ha pronosticat que la Xina liderarà el sector dels vehicles sense conductor i calcula els beneficis de la indústria entre 300.000 i 400.000 milions de dòlars el 2035. Cinc anys abans circularan a les carreteres xineses un 20% de cotxes sense conductor i un 70% estarà dotat de tecnologia per a la conducció automatitzada, segons la Societat d’Enginyers de l’Automoció de la Xina. Ciutats com Shanghai i Shenzhen preparen el desembarcament dels robotaxis.

Notícies relacionades

És un patró conegut. La Xina també va arribar abans als vehicles elèctrics i ara els Estats Units i Europa només es poden defensar amb aranzels de les seves competitives empreses. Els EUA i el Japó s’adrecen també cap a l’eliminació dels conductors, però a molta distància de la Xina i amb seriosos contratemps. La irrupció dels robotaxis ha generat debats sobre l’ocupació i la seguretat que no aturaran el progrés. El 51% dels enquestats en el mitjà The Paper pensen que substituiran completament els conductors, el 35% afirma que perjudicarà els xofers en certa mesura i el 12% descarta les dues opcions. S’ha viralitzat a les xarxes socials una carta d’un operador de taxis en què lamenta que quatre dels seus 159 conductors han renunciat des d’abril per la caiguda dels ingressos.

Les discussions sobre la seguretat neixen arran d’un accident irrellevant. Un vehicle va atropellar un vianant que creuava per on no tocava. Ni va ser culpa del robotaxi ni es van produir ferides greus, però molts es pregunten pels seus reflexos davant de comportaments imprevistos. Són més versemblants les queixes per l’alentiment del trànsit. La circulació dels robotaxis és més lenta i estimula els embussos. Un defecte esmenable al camí cap al futur que està creant la Xina.