Encariment encobert

El Congrés combat la tàctica comercial de reduir producte pel mateix preu

El ple debat avui una proposició que reclama més control sobre la reduflació 

Organitzacions de consumidors titllen la pràctica d’engany

França i Alemanya adapten la seva normativa per informar dels canvis en imports i quantitats

El Congrés combat la tàctica comercial de reduir producte pel mateix preu
2
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

És una pràctica comercial a què s’han afegit algunes empreses i que ja fa temps que és assenyalada per les associacions de consumidors. Se l’ha batejat com a reduflació, perquè ve a ser una manera d’ocultar la inflació dels productes, i consisteix a reduir la mida dels productes a la venda, però sense modificar el seu preu, amb la qual cosa, al final, el consumidor acaba pagant el mateix per menys. Per això, perquè es tracta, en definitiva, d’un engany als compradors i perquè incorre en una competència deslleial per als fabricants de productes similars, el Congrés té previst debatre al ple d’avui una proposició no de llei encaminada a regular la qüestió.

La intenció és que es posin en marxa campanyes d’informació perquè els consumidors puguin reconèixer quan es porten a terme aquestes pràctiques de reduflació i sàpiguen com protegir-se’n, explica en el text de la proposta la diputada socialista Noelia Cobo, que ha promogut la iniciativa parlamentària. També es reclama que "les empreses estiguin obligades a informar, de manera clara, de qualsevol disminució en la mida o pes d’un producte quan es mantingui un preu equivalent o superior". A més, s’insta el Govern central a reforçar, dins de les campanyes de vigilància del mercat, "el control sobre la presentació dels productes que pugui induir a error sobre la quantitat que contenen els seus envasos".

Diverses denúncies

A Espanya, l’OCU ja ha denunciat aquesta pràctica en diverses ocasions davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), que considera com una pujada de preus encoberta, i ha posat en marxa una campanya pròpia d’informació sobre una estratègia comercial.

Notícies relacionades

També altres països europeus, especialment aquells més colpejats per la inflació, han començat ja a regular la reduflació, esperonats per les denúncies de les seves organitzacions de consumidors. A França, des del passat 1 de juliol, hi ha l’obligació específica que les superfícies comercials de més de 400 metres quadrats informin els consumidors, sobre qualsevol canvi de quantitat i preu. "En concret –estableix el Govern francès–, s’ha de col·locar un cartell a prop del producte quan la quantitat disminueix i el preu es manté inalterat o augmenta". I, com a exemple, prossegueix: "S’haurà d’indicar la següent afirmació: ‘Per a aquest producte, la quantitat venuda va augmentar de X a Y i el seu preu (en la unitat de mesura en qüestió) va augmentar un...% o... euros’". La legislació gal·la preveu sancions de fins a 5.000 euros per als infractors.

A Alemanya, la llei d’envasament ha sigut modificada recentment per impedir pràctiques comercials deslleials i assegurar que la informació inclosa als envasos sigui clara i precisa mitjançant la prohibició d’utilitzar envasos enganyosos. El Govern alemany ha determinat uns criteris d’avaluació per definir què s’entén per envasos enganyosos i ha establert, per exemple, la proporció màxima d’espai buit que es permet en un envàs i les característiques que ha de tenir el disseny de l’envàs.

Temes:

Govern Consum