Infraestructures

La reforma de la T1 del Prat desplaçarà la façana principal i costarà 700 milions

Els treballs inclouran el trasllat a la terminal del mural de Miró que hi ha a la T2

La reforma de la T1 del Prat desplaçarà la façana principal i costarà 700 milions
3
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’ambiciosa reforma de la terminal 1 de l’aeroport el Prat, que obligarà a traslladar uns metres l’actual façana principal de l’edifici, suposarà una inversió superior a 700 milions d’euros, segons consta en els plecs de licitació dels treballs inicials fets públics per Aena. L’obra, que durarà entre cinc i sis anys, segons van indicar fonts de la companyia, es fa al marge i sense cap relació amb la possible ampliació de les pistes o de la capacitat operativa d’aquesta infraestructura. Es tracta, segons va avançar La Vanguardia, de l’obra més gran que s’executa a l’aeroport barceloní des del 2009, l’any en què es va inaugurar aquesta mateixa terminal.

Una imatge de la T1 de l’aeroport del Prat, buit durant la crisi de la covid. | EFE /

L’objectiu és guanyar espai a l’interior de l’edifici, va detallar una portaveu d’Aena, per instal·lar així uns nous filtres d’entrada, amb escàners que permetin als passatgers passar els controls de seguretat sense haver de treure líquids o portàtils dels equipatges. El gran espai que necessiten aquestes noves màquines, que de moment només estan instal·lades en alguns aeroports com Berlín, farà que s’hagi de desplaçar uns metres tota la façana cap a la zona on hi ha els actuals vials d’accés.

A més de desplaçar uns metres la façana i els taulells d’arribades i de sortides, Aena té previst ampliar la coberta central de la T1 i cobrir alguns dels patis. Així mateix, aprofitant les obres, traslladarà a la nova façana de la T1 el popular mural de Joan Miró que en aquests moments és a la T2.

El pla és que tots els projectes de construcció i les licitacions estiguin a punt el novembre del 2026 i que les obres de reforma s’iniciïn abans del febrer del 2028. La previsió és que tot el projecte s’hagi acabat l’agost del 2031.

Comissió reactivada

La publicació de les condicions de licitació per a la reforma de la T1 es produeix poc després que el Govern de Salvador Illa hagi reactivat la comissió Generalitat-Estat que ha de posar sobre la taula una proposta per a la polèmica ampliació de l’aeroport de Barcelona. L’organisme ha de dir com es pot "millorar la capacitat" d’aquesta infraestructura per "satisfer la demanda de vols intercontinentals". L’Executiu d’Illa vol que aquest mateix mes de setembre es reuneixi la comissió i tingui un pla elaborat abans d’acabar l’any.

La prolongació de les pistes és el principal conflicte en aquest tema, ja que, segons les propostes conegudes fins ara, podria afectar les zones ambientalment protegides de la zona. Els dos socis d’investidura dels socialistes, ERC i els Comuns, ja han avisat que no recolzaran cap reforma que suposi una prolongació d’aquestes pistes. Els republicans fins i tot han assegurat que per a ells és "una línia vermella".

Notícies relacionades

El pressupost de 700 milions d’euros de les obres es va fer públic just l’endempa que Aena confirmés que el mes d’agost passat l’aeroport del Prat arribés al rècord històric absolut de passatgers, amb 5.415.504, cosa que va suposar un augment del 8,9% en relació amb el mateix mes del 2023. Des de començament d’any, han passat per les instal·lacions barcelonines 36.888.075 viatgers, un 11,7% més que entre el gener i l’agost del 2023, cosa que també representa un nou rècord per a aquest període.

De fet va ser un mes de rècord en tot el sistema d’Aena, que va tancar el període amb rècord històric absolut de passatgers, i manté així la tendència alcista des de començament d’any i de bona part de l’any passat.