Infraestructures

Llum verda al desemborsament de 730 milions per als accessos al port

El Govern central desencalla el finançament del projecte, que acumula una dècada de retard

El finançament es reparteix entre el Ministeri de Transports, Adif i l’Autoritat Portuària

Llum verda al desemborsament de 730 milions per als accessos al port
3
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Govern central té previst aprovar avui el finançament dels nous accessos, viaris i ferroviaris al port de Barcelona, que suma una inversió total de 730 milions d’euros, segons ha pogut saber EL PERIÓDICO de fonts coneixedores del projecte. El finançament d’aquest projecte, que acumula més d’una dècada de retard i que és essencialment perquè la zona guanyi competitivitat en transport de mercaderies, es repartirà entre el Ministeri de Transports, a través de la direcció general de Carreteres (263,8 milions); Adif (266,34 milions) i l’Autoritat Portuària del Port de Barcelona (200 milions), segons les mateixes fonts.

Estan previstos dos projectes constructius. El primer, del qual s’ocuparà el ministeri, amb un pressupost de 92,6 milions, inclou el desenvolupament de l’eix viari des del quilòmetre 0 de l’A-2, a les dues calçades i a uns mil metres al nord-oest de l’enllaç amb Cornellà, fins al quilòmetre 0 +510 de l’eix principal. Com a conseqüència del que estableix l’esborrany del conveni, el novembre passat es va licitar el projecte de traçat i la construcció de la part 1 d’aquest conjunt de mesures per 2,9 milions. A més de l’ampliació de la calçada de l’autovia A-2, preveu la demolició i reposició d’un pas superior sobre l’autovia A-2, entre altres actuacions.

Zona Franca i polígon Pratenc

El segon projecte, amb un pressupost de 610,9 milions, del qual s’ocuparà Adif, inclou el desenvolupament de l’eix viari des del quilòmetre 0,510 de l’eix principal fins al final, en el quilòmetre 5,143, l’enllaç amb la Zona Franca i el polígon Pratenc i el desenvolupament de l’eix ferroviari des del quilòmetre 0 fins al 2,125, sense incloure l’electrificació i les instal·lacions de control, comandament i senyalització de l’anella ferroviària amb inici en el quilòmetre 2,040. També s’hi inclou el ramal de connexió amb la instal·lació ferroviària de Can Tunis.

El juny passat es va adjudicar la redacció del projecte 2, del qual s’ocuparà Adif, per 9,32 milions. Respecte a l’eix ferroviari, es definiran dos túnels artificials de 3,2 quilòmetres: un (1,9 quilòmetres) de via doble anirà des de la seva connexió amb la línia de l’Hospitalet-Can Tunis, en el punt quilomètric 0/200, fins a la sortida a la superfície en el punt quilomètric 2/125. El segon (1,3 quilòmetres) connectarà amb l’estació de Can Tunis, incloent la part descoberta entre pantalles. Així mateix, es contempla la superestructura de les infraestructures ferroviàries, la desviació provisional de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i la seva posterior reposició, amb un traçat compatible amb una futura duplicació de línia. A més, es definiran dues sortides d’emergència amb tres camins d’accés, reposicions de camins i serveis i obres de drenatge, segons el projecte. En relació amb l’eix viari, s’inclou l’eix principal des del punt quilomètric 0/510, fins a arribar al final en el punt quilomètric 5/143.

Notícies relacionades

L’autorització del Govern permetrà subscriure pròximament el conveni entre el ministeri, Adif, Ports de l’Estat i Port de Barcelona. L’esborrany es va aprovar al juny després de la reunió de la comissió de seguiment del protocol de col·laboració per a l’impuls i consecució del projecte. Aquesta comissió va ser la que va aprovar el juny del 2023 la solució per al projecte bàsic encarregat a Adif.

Durant una visita al juliol passat, el ministre de Transport, Óscar Puente, juntament amb el president del Port, Lluís Salvadó, va destacar els avenços en els tràmits per al conveni dels accessos viaris i ferroviaris al port. "Espero que abans que acabi l’estiu pugui estar de nou aquí per firmar-los", es va aventurar a afirmar.