Romero: «Catalunya ha de recuperar el lideratge econòmic que va perdre»

La consellera d’Economia es compromet a ampliar la col·laboració publicoprivada / Els empresaris de Girona aposten per la tecnologia per continuar creixent

Romero: «Catalunya ha de recuperar el lideratge econòmic que va perdre»
6
Es llegeix en minuts
JOEL LOZANO / IRENE JUÁREZ

La consellera d’Economia i Finances de la Generalitat de Catalunya, Alícia Romero, considera que "Catalunya ha de recuperar el lideratge que va perdre el 2018 en favor de Madrid" i assegura que actualment el territori té prou potencial per fer-ho. Ho va dir ahir en la seva intervenció per clausurar el Fòrum Empresarial de s’Agaró 2024, per una economia més flexible, organitzat per Prensa Ibérica i celebrat a l’Hostal La Gavina.

Romero va afirmar que per tornar a ser líders és imprescindible l’estabilitat política. "L’economia es mou buscant l’estabilitat, si no la troba, se’n va", va sentenciar. Al seu parer, és necessària també l’estabilitat jurídica i la regulació, "tot i que cal reduir la burocràcia". A més, la consellera va apostar per augmentar la col·laboració publicoprivada. "Treballar amb el sector econòmic, pensar conjuntament en mesures i accions perquè sigui possible tornar a liderar, perquè no passarà de manera espontània", va afegir.

Segons la consellera, la Generalitat està disposada a bastir ponts amb les empreses, ajudant-les a buscar finançament. Alhora, va destacar el necessari paper del talent. "Les empreses es mouen buscant el talent, persones qualificades, entorns de coneixement", va ressaltar. "Hem d’empènyer des del Govern per ajudar-les a crear un país més competitiu amb més qualitat de vida per a tothom", va acabar dien t.

Punt de trobada

L’escenari va ser el mateix que fa un any va acollir la presentació oficial a Girona d’Actius, el vertical econòmic de Prensa Ibérica. El grup va tornar a reunir les principals veus empresarials i intel·lectuals del territori, en un esdeveniment per conèixer les necessitats de les companyies que marcaran el futur econòmic a Catalunya. A la jornada hi van assistir més de 150 persones.

"Aquesta cita va néixer fa un any, com un interessant punt de trobada entre empresaris i inversors, com un espai per al debat i la reflexió", va assenyalar a l’inici de les jornades el conseller delegat de Prensa Ibérica, Aitor Moll, que també va posar en relleu el "dinamisme perceptible" de l’economia de Girona. El conseller delegat de Prensa Ibérica va destacar la província catalana com un "pol d’atracció d’inversions" i un creador d’ocupació.

El primer diàleg del fòrum el van protagonitzar el director general de la Mobile World Capital, Francesc Fajula, juntament amb Martí Saballs, director d’informació econòmica de Prensa Ibérica. Fajula va considerar que la "falta de productivitat d’Europa ha estat vinculada a la falta de talent digital". Durant la seva intervenció, va reflexionar sobre la "transversalitat" de la transformació digital, i va advertir que les empreses que no la integrin tindran un greuge comparatiu.

Segons l’opinió del màxim responsable de la Mobile World Capital, no s’està invertint prou. "Tenim un desequilibri en comparació amb altres territoris com Alemanya. També és veritat que a Catalunya hi ha moltes microempreses que no tenen la capacitat financera per fer-ho, però en la majoria dels casos es tracta d’una falta de talent", va puntualitzar. Per a Fajula, la clau per a les companyies és "conèixer com la tecnologia pot afectar els negocis". "Veig cada dia empresaris de qualsevol sector dient que ja ho faran, que les aplicaran quan ho facin els altres. Però, quan tots ho hagin fet, serà pitjor", va sentenciar.

També va parlar de la intel·ligència artificial (IA), que "ha arribat per quedar-se" i "transformarà la manera en què treballem i ens relacionem". A mesura que es desenvolupi, "el concepte de serveis afegits d’aplicacions mòbils començarà a perdre sentit", va pronosticar.

El Fòrum Empresarial de s’Agaró també va debatre sobre la competitivitat i el creixement de les empreses. En aquest punt, el sector empresarial de la província de Girona ho té clar: si les companyies volen sobreviure, i ser competitives, han d’apostar per la tecnologia. És una de les principals conclusions a què va arribar la taula rodona en què van participar Joan Agustí, conseller delegat d’Ocine; Alba Carré, CEO de Calsina Carré; Joaquim de Toca, director general de Muji, i Sandra Masoliver, presidenta del Fòrum Carlemany.

Millorar la competitivitat

Des d’Ocine, Joan Agustí va assenyalar que els consumidors cada vegada valoren més els cines en format prèmium, que incloguin "un fort component tecnològic", alhora que de confort. Només així el sector aconseguirà que els espectadors "es desplacin fins al cine" en comptes de quedar-se a casa. En aquest sentit, va augurar que "el cine no desapareixerà per les plataformes, tots dos conviuran". I va assenyalar que "seria impossible aconseguir els números que s’han aconseguit amb les pel·lícules Barbie o Del Revés 2 si no hagués sigut pel cine".

Alba Carré, de Calsina Carré, va accentuar el fet que "el creixement i la diversificació comporten una complexitat a l’hora de gestionar l’empresa", que els impulsa a transformar la manera de treballar, amb les noves tecnologies. I, tot i que, "quant a rendibilitat, el transport no està en els seus millors moments", va defensar que es tracta d’un sector essencial, que viurà una tendència positiva si sap remeiar la falta de mà d’obra. "Sabem que tindrem feina i hem de fer el que sigui per ser ben eficients i competitius", va reflexionar.

Per la seva banda, Joaquim de Toca, des de Muji, va explicar que el model de negoci que més triomfa a les seves botigues és la venda física. Va assegurar que, tot i que tradicionalment els seus principals clients són els europeus, en llocs com el passeig de Gràcia agafen molta força els nord-americans, que "es gasten moltíssims diners". I, per ser atractius davant d’ells, "hem d’utilitzar la tecnologia", va sentenciar. Ha celebrat que aquest any els seus números són millors que el passat. "Hem tingut millor marge".

Finalment, hi va intervenir Sandra Masoliver, presidenta del Fòrum Carlemany i CEO de MasOliver. En l’àmbit empresarial, va explicar que la companyia està buscant noves oportunitats de negoci i està centrada en la diversificació de l’activitat. "És important utilitzar les noves tecnologies. Cal veure com podem tenir un model d’alta aportació de valor", va afirmar. I va afegir que el consumidor d’avui dia és "molt exigent i està molt informat" i, de fet, molts dels seus clients ja prenen les decisions de compra a través de la intel·ligència artificial.

El president i director general de la cadena hotelera gironina MedPlaya, Agustí Codina, i el professor de la Facultat de Turisme i investigador a l’INSETUR i el departament de geografia, José Antonio Donaire, van reflexionar sobre el futur del sector turístic. Codina va defensar que "el problema de la massificació turística no existeix". Durant la seva intervenció en el fòrum empresarial, el president de la cadena MedPlaya va explicar que el debat està "molt influït" per l’habitatge: "Sembla que parlem de turisme, però parlem d’habitatge".

Codina i Donaire van coincidir a apuntar que la crítica al turisme ha arribat quan aquest ha aterrat a les grans ciutats. "Quan es desenvolupava en altres espais aquesta crítica no existia", va afirmar Donaire. Per la seva banda, el president de MedPlaya va remarcar que "tot el model d’Espanya com a receptor de turisme és un model de volum".

No obstant, tots dos van admetre que el sector està en constant evolució. "Tothom s’està preparant per al futur, el canvi climàtic i la descarbonització són una preocupació per a tothom", va exposar Codina.

Els treballadors

Notícies relacionades

L’últim espai de debat es va dedicar als reptes de futur. Segons els representants de l’economia de Girona que van protagonitzar la taula, entendre les necessitats dels treballadors és un dels factors bàsics per captar i retenir talent. David Boixader, CEO d’Etalentum, empresa especialitzada en selecció de personal, va explicar que la captació i retenció de talent és una de les principals preocupacions de les empreses. "Les noves generacions no tenen les mateixes necessitats que tinc jo, no viuen per treballar, tenen un sou per viure dignament".

Amara Camafreita, directora d’oficina de grans empreses a Banc Sabadell Girona, va incidir en la importància que les empreses ofereixin projectes individualitzats als seus treballadors. Els protagonistes també van parlar de la necessitat d’invertir en nous projectes. Camafreita, junt amb Josep Prat, vicepresident de Business Àngels Girona (BAGI), van remarcar que les noves idees "necessiten un acompanyament".