Comerç exterior

Brussel·les segueix endavant amb els aranzels al cotxe elèctric xinès

Només hi van votar en contra 5 països i se’n van abstenir 12, entre ells Espanya, de manera que serà la CE qui prendrà la decisió

Brussel·les segueix endavant amb els aranzels al cotxe elèctric xinès
2
Es llegeix en minuts

La majoria dels 27 governs de la Unió Europea han deixat en mans de la Comissió Europea la decisió d’augmentar els aranzels al cotxe elèctric importat des de la Xina. En la votació celebrada ahir a Brussel·les, els països van ser incapaços de sumar una majoria a favor o en contra de la proposta d’apujar les duanes a les importacions d’aquests vehicles. D’aquesta manera, serà la Comissió Europea qui tindrà el poder en els pròxims dies de fer permanents les tarifes que la UE imposa de manera provisional des del juliol passat. Brussel·les haurà de prendre una decisió sobre si es tornen permanents abans del 30 d’octubre.

Només cinc països van votar en contra de la proposta de Brussel·les de fer permanent els gravàmens. Alemanya, com a principal mercat de fabricació de vehicles a la regió, va ser un d’aquests països per les conseqüències que tindria una guerra comercial amb Pequín. Espanya, que havia demanat a la Comissió Europea continuar negociant amb la Xina "fins a l’últim moment" en el marc de l’Organització Mundial del Comerç (OMC), va ser un dels 12 països que es van abstenir. La mesura requeria un bloc d’almenys 15 estats que representessin un 65% de la població a favor de la mesura.

La posició d’abstenció d’Espanya va ser "coherent", en paraules del ministre d’Economia i Empresa, Carlos Cuerpo. "Més enllà de la imposició d’aranzels, hem de continuar avançant en la negociació, ja que és important la protecció d’un sector tan estratègic com és el sector de l’automòbil, i ho cal fer evitant una escalada de mesures comercials que puguin ser perjudicials per a tothom", va apuntar a la sortida del Fòrum d’A Toxa. Cuerpo també va al·legar que una de les principals vies que ha de protegir Espanya "és l’arribada d’inversió", i per això és tan important "continuar negociant amb productors i autoritats xinesos". A mitjans de setembre, el president del Govern, Pedro Sánchez, va suggerir la reconsideració de la postura sobre els aranzels.

Guerra automobilística

Notícies relacionades

La lluita per protegir el sector europeu de l’automoció es remunta a fa un any. La Comissió Europea va activar la vigilància de les importacions de vehicles xinesos després d’observar entrades "massives" de gairebé 200.000 d’aquests vehicles entre l’octubre del 2023 i el gener del 2024, un 11% més que en el mateix període de l’any anterior. Després de nou mesos d’investigació, la Unió Europea va concloure al mes de juliol que els vehicles elèctrics procedents de la Xina es beneficien de "subvencions deslleials" que estan causant "una amenaça de perjudici econòmic" als productors europeus.

Com a conseqüència d’això, Brussel·les va confirmar l’aplicació d’aranzels de fins al 36,3% al fabricant SAIC, del 19,3% a Geely i del 17% a BYD. Alguns altres fabricants que han cooperat amb els serveis comunitaris durant les indagacions afrontarien una tarifa duanera del 21,3%, tres dècimes més que en la primera proposta, mentre que la resta estarien sotmeses al 36,3%.